تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

افزایش صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان‌غربی

  • کد خبر : 15191
  • 28 خرداد 1399 - 11:07
افزایش صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان‌غربی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه پنجمین حلقه زنجیره تولید، حلقه صادرات است گفت: در این راه تمامی دست اندرکاران ملی و استانی در تلاش برای رونق صادرات هستند و امسال شاهد صادرات خوبی خواهیم شد.

رسول جلیلی با اشاره به اینکه متوسط تولید استان در حوزه سیب ۲۲ تن در هکتار است اظهار داشت: با کشت درختان پایه‌رویشی در آذربایجان‌غربی می‌توان متوسط آن را بین ۸۰ تا ۱۰۰ تن در هکتار، افزایش داد.

وی افزود: متاسفانه از بیش از ۴۰ سال گذشته باغات سیب استان در فاصله‌های ۶ در ۶ و نیز پنج در ۶، کاشته شده یعنی همان ارقام تولیدی گذشته است.

جلیلی تصریح کرد: در حالی که بازارهای جهانی دارای تنوع بیشتری بوده و کیفیت محصول را افزایش و هزینه تولید را کاسته‌اند و در این راستا نیز دو موسسه تحقیقاتی در استان راه‌اندازی شده که نهال‌های پایه رویشی تولید می‌کنند.

وی گفت: این نهال‌های پایه‌رویشی، علاوه بر مقاومت بسیار به کم‌آبی، محصول بیشتری نیز تولید می‌کنند و هم تراکم در هکتار آنها بسیار بالا است یعنی ۲۸۶ اصله نهالی که در هر هکتار کاشته می‌شد را می‌توان به دو هزار راس در هکتار رساند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی تاکید کرد: بی‌تردید علم و فناوری می‌تواند کشاورزی را از حالت سنتی خارج کرده و آن را اقتصادی کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه توسعه کشاورزی قراردادی و تکمیل زنجیره‌های تولید به عنوان یکی از پیشران‌های توسعه در دستور کار قرار گرفته است گفت: کشاورزی قراردادی از موضوعات مهم است که در برنامه ششم توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور بر آن تاکید شده است.

جلیلی افزود: برای مثال در حوزه چغندرقند، کشاورزان و چغندرکاران به کارخانه‌ها مراجعه کرده و با آنها قراردادی را منعقد می‌کنند و بر همین اساس، کارخانه محصولات کشاورزی را خرید تضمینی می‌کنند و دولت قیمت محصول را اعلام و کشاورز می‌داند که با چه قیمتی محصول خود را خواهد فروخت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: از سوی دیگر کارخانه نیز امکانات و منابع مالی را در اختیار کشاورزان قرار داده و نهاده‌های آنها را تامین می‌کند تا آنها با آرامش تولید خود را انجام و تحویل کارخانه دهند بنابراین این کار باید آغاز شده و برای تمامی محصولات کشاورزی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه تکمیل زنجیره‌های تولید نیز جزو همین کشاورزی قراردادی محسوب می‌شود اظهار داشت: زنجیره‌های تولید شامل ۶ زنجیره است که یکی حلقه تولید را شامل می‌شود و در این حلقه، کشاورزان زحمت خود را متقبل شده و انتظار می‌رود با شیوه‌های نوین کشاورزی این تولید را افزایش دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه حلقه دوم، حلقه نگهداری است افزود: خوشبختانه آذربایجان‌غربی مقام نخست کشور در ظرفیت سردخانه‌ها در حد ۹۸۰ هزار تن را دارد.

جلیلی اظهار کرد: همچنین حلقه سوم، حلقه فناوری سورت و بسته‌بندی است و در این راستا در فرآوری مشکل خاصی وجود ندارد اما متاسفانه از سالیان گذشته در سورت و بسته‌بندی از کشورهای همسایه و تولید کننده محصولات کشاورزی در جهان عقب بوده و باید این عقب‌ماندگی جبران شود.

وی تاکید کرد: باید به آن مرحله برسیم که هیچ محصولی از کشور و از استان بدون سورت و بسته‌بندی خارج نشود چون خریدار طالب محصولی استاندارد است و اگر بسته‌بندی مطابق ذائقه بازار داخلی و خارجی باشد، مصرف کننده به دنبال تولیدکننده رفته که بهترین محصول را با ذائقه خود خریداری کند.

جلیلی با اشاره به اینکه حلقه حمل و نقل، چهارمین حلقه زنجیره تولید به شمار می‌رود گفت: در این حلقه مشکلات فراوانی به ویژه در حوزه حمل و نقل فراورده‌های خام دامی وجود داشته که اسم آن زنجیره سرد است.

وی بیان کرد: متاسفانه زنجیره‌ای که محصولات آن را کامیون‌های یخچال دار حمل می کنند، در استان بسیار کم است در حالی که وجود آنها ضرورت دارد و امسال نیز تسهیلات ارزان قیمتی در اختیار متقاضیان قرار گرفته شده است تا استان به ناوگان حمل محصولات پروتئینی تجهیز شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه پنجمین حلقه زنجیره تولید، حلقه صادرات است اظهار داشت: این زنجیره بسیار مهم است و در این راه تمامی دست اندرکاران ملی و استانی در تلاش برای رونق صادرات هستند و امسال صادرات خوبی خواهیم داشت.

وی به حلقه تامین نهاده‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در این حلقه به ویژه حلقه نهاده های دامی، مدتی است که مشکلاتی وجود دارد چون نهاده‌های دامی از خارج از کشور وارد شده و دولت با تمامی مشکلاتی که در تامین ارز برای نهاده‌ها وجود دارد، ذرت و جو و نیز کنجاله سویا را با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی تامین می‌کند و خوشبختانه این معضلات در حال رفع است.

جلیلی تصریح کرد: برای مثال در حوزه کودهای شیمیایی نیز مشکلاتی وجود داشته و خوشبختانه کود اوره در داخل کشور تولید و نیازی به واردات آن وجود ندارد و کارخانه‌های پتروشیمی‌های کشور نیز فعال بوده و به خوبی آن را تامین می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی افزود: اما کود فسفات و پتاس از خارج از کشور وارد شده و این مشکلی را برای کشاورزان ایجاد می‌کند به گونه‌ای که سازمان جهاد کشاورزی از ابتدای سال نتوانسته این کودها را در اختیار کشاورزان قرار دهد.

وی بیان کرد: در مورد نهاده سم، این مهم برای استان باغی آذربایجان‌غربی بسیار مهم است اما متاسفانه مدتی است که تامین ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای حوزه سم قطع شده و به صورت نیمایی وارد کشور می‌شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=15191

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.