تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

ایجاد بانک اطلاعات یافته ها، تجارب و دانش بومی پیشگیری از مخاطرات بخش کشاورزی در آذربایجان غربی

  • کد خبر : 13498
  • 01 اسفند 1398 - 7:11
ایجاد بانک اطلاعات یافته ها، تجارب و دانش بومی پیشگیری از مخاطرات بخش کشاورزی در آذربایجان غربی
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بانک اطلاعات یافته ها، تجارب و دانش بومی پیشگیری و مدیریت مخاطرات بخش کشاورزی در استان ایجاد می شود

غلامعلی مرادی بیان کرد: با توجه به سابقه دیرینه فعالیت کشاورزی  و منابع طبیعی در استان ، بهره برداران و کشاورزان براساس دانش بومی و اطلاعات منطقه ای، روش های متعددی را برای مقابله با خشکسالی و کم آبی استفاده نموده اند که در این میان دانش بومی می تواند به عنوان ابزاری مهم در برنامه ریزی توسعه و مدیریت منابع پایه به کار گرفته شود.

 

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی یکی از استانهای مخاطره آمیز در بخش کشاورزی است ، افزود: دستاوردهای پژوهشی محققان و تجارب بومی قابل استناد کشاورزان ،کارشناسان و تشکلهای بخش کشاورزی در خصوص مبارزه با آفات، خطرات سرمازدگی، خشکسالی، سیل  و … باید در قالب بانک اطلاعاتی جمع آوری شود.

 

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: به منظور دسترسی آسان و برنامه ریزی جامع تر برای کاهش آسیب های ناشی از مخاطرات بخش کشاورزی ، در این بانک اطلاعاتی داده ها و مشخصاتی از قبیل زمان، مکان، شرایط اقلیمی محل اجرا ، روش مبارزه و میزان اثر بخشی در کاهش خسارت زایی و سایر موارد باید مشخص و تبیین شود.

 

مرادی خاطر نشان کرد: استفاده از تجارب بومی موجب کاهش آسیبهای ناشی از بلایای طبیعی شده و فرایند پیشگیری و آمادگی در برابر مخاطرات طبیعی و نیز مقابله با آنها را بهبود خواهد بخشید. همچنین در صورت تلفیق با دانش مدرن، ارتقای کارایی دانش مدرن را نیز به دنبال خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=13498

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.