تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024

بازگشت حیات به تالاب بین‌المللی حسنلو

  • کد خبر : 17580
  • 03 آذر 1399 - 10:52
بازگشت حیات به تالاب بین‌المللی حسنلو
رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده از پمپاژ آب از دریاچه سد به تالاب بین‌المللی حسنلو در این شهرستان خبرداد.

اکبر محمدیان در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری گوروش اظهار داشت: نقده دارای ۱۷ تالاب فصلی و دائمی است که سالانه میزبان هزاران قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی بوده و از بین تالاب‌های این شهرستان، تالاب‌های “درگه‌ سنگی”، “حسنلو” و “یادگارلو” جزو تالاب‌های بین‌المللی (کنوانسیون رامسر) است که اخیرا آبگیری تالاب حسنلو آغاز شد.

وی با بیان اینکه ظرفیت کل این تالاب هفت میلیون متر مکعب آب است که اگر حدود نصف این میزان نیز تامین شود از نظر محیط زیستی، تالاب در وضعیت نرمالی قرار می‌گیرد، افزود: هر ساله بخشی از حق آبه تالاب بین‌المللی حسنلو از طریق سد حسنلو و بخشی دیگر نیز از طریق بارش‌های پاییزی و بهاری تامین می‌شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده تصریح کرد: پمپاژ آب از دریاچه سد به تالاب بین‌المللی حسنلو در این شهرستان آغاز شده و تا زمان تکمیل ظرفیت این تالاب آبگیری ادامه دارد.

محمدیان خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های اصلی تالاب‌هاب این شهرستان، سیل‌بند بودن آنهاست که در مواقعی که سیل اتفاق می‌افتدو تالاب‌ها به دلیل ارتفاع کم از وقوع سیل تاحدودی جلوگیری کرده و آب را در خود ذخیره می‌کنند.

وی اضافه کرد: هرقدر آب در محیط‌ تالاب‌ها بیشتر باشد مهاجرت و تخم‌گذاری پرندگان افزایش پیدا می‌کند و این امر باعث افزایش جذب گردشگر به این مناطق می‌شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده با اشاره به شناسایی بیش از ۴۰ گونه پرنده‌آبزی و کنارآبزی در تالاب‌های این شهرستان ادامه داد: هم‌اکنون هزاران قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی بومی شامل خوتکا، تنجه، آب‌چلیک، کشیم، چنگر، اردک سرحنایی، تاجدار، سرسبز، عقاب تالابی، چوپ‌پا، پرستوی دریایی، عقاب تالابی و گونه بسیار نادر اردک سرسفید در این تالاب‌ها حضور دارند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=17580

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.