تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024

بیش از۳۲ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت چغندرقند می رود

  • کد خبر : 14480
  • 06 اردیبهشت 1399 - 8:11
بیش از۳۲ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت چغندرقند می رود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال بیش از ۲۳ هزار هکتار اراضی زراعی استان زیر کشت چغندر قند می رود.

رسول جلیلی با اشاره به اینکه امسال بر اساس قرارداد های منعقد شده با چغندرکاران، ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت محصول چغندر قند می رود،بیان کرد:  در سال جهش تولید، طرح توسعه کشت چغندرقند با رعایت محدودیت توسعه کشت داخل حوضه آبریز دریاچه ارومیه و با اولویت افزایش تولید در شمال استان اجرا می‌شود.

وی افزود: چغندرکاران در سطح ۳۲هزار و ۵۰۰ هکتار برای کشت چغندرقند با کارخانجات استان قرارداد بسته اند که تاکنون بیش از ۲۸ هزار هکتار از مزارع کشت شده است و این روند همچنان ادامه دارد .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به افزایش بیش از ۵۰ درصدی قیمت تضمینی خرید چغندر از کشاورزان در سال زراعی جاری ، تصریح کرد: با تصویب دولت امسال چغندر قند از چغندرکاران با نرخ تضمینی کیلویی ۶۵۲ تومان با عیار ۱۶ درصد با احتساب کمک هزینه حمل و نقل خریداری خواهد شد که نسبت به رقم ۴۲۳ تومان پارسال نزدیک به ۵۳ درصد افزایش دارد.

جلیلی خاطرنشان کرد: کشت این محصول از ۲۷ اسفندماه ۹۸ در استان آغاز شده و تا نیمه اردیبهشت ماه به طول می انجامد.

وی با اشاره به اهمیت توسعه کشت نشایی چغندر قند در جهت کاهش مصرف آب در مزارع، اضافه کرد: برنامه ریزی برای کشت ۱۵۰هکتارنیزبصورت نشایی انجام شده است و ۱۰۰۰ هکتار نیز به منظور صرفه جویی در مصرف آب به صورت متراکم، کشت می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزایش عملکرد در واحد سطح را از مهمترین راهکارهای افزایش تولید چغندر قند در حوضه دریاچه ارومیه با بهره گیری از نظر کارشناسان کشاورزی در سال جاری اعلام کرد.

 

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=14480

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.