تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 15 شوال 1445 Tuesday, 23 April , 2024

بیش از یک میلیون تن چغندر قند در آذربایجان غربی برداشت شد

  • کد خبر : 12526
  • 11 دی 1398 - 15:15
بیش از یک میلیون تن چغندر قند در آذربایجان غربی برداشت شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن چغندرقند از مزارع استان در طی سال زراعی جاری برداشت شد

رسول جلیلی بیان کرد: امسال بیش از ۲۸ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت محصول چغندر قند رفته بود که بر اساس براوردهای انجام شده، تولید چغندرقند امسال به دلیل تغییرات دمایی وشیوع بیماری وآفت هایی از قبیل سرخرطومی و تاخیر در کشت به دلیل بارندگی ها در مقایسه با سال گذشته روند کاهشی داشت.

 

وی با بیان اینکه ۴۳۵ تومان قیمت چغندر قند برای سال زراعی جدید با عیار ۱۶ درصد تعیین شده بود، افزود: یک میلیون و ۸۰ هزار تن چغندرقند توسط ۵ کارخانه قند استان خریداری شده و بیش از ۲۰۰ هزار تن نیز به کارخانجات تولیدی چغندرقند سایر استانها ارسال شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بابیان اینکه ۱۰۰ درصد مطالبات چغندرکاران استان در سال گذشته توسط کارخانجات قند به حساب زارعین واریز شده است، تصریح کرد: امسال نیز از اغاز فصل برداشت تا کنون بیش از ۹۲ درصد بهای چغندرقند تحویلی به کارخانجات قند، معادل ۴۷۳ میلیارد تومان به حساب زارعین چغندرکار پرداخت شده است و مابقی نیز در اسرع وقت پرداخت خواهد شد.

 

جلیلی  با اشاره به اینکه مجموع چغندرقند خریداری شده در حدود ۵۱۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است ، تاکید کرد : در سال جاری متوسط عیار چغندرقند تحویلی توسط کارخانجات، ۱۷.۲۲ درصد و در حد بسیار مطلوب و با افت متوسط ۲.۴ درصد گزارش شده است.

 

وی با اشاره به اینکه در سطح استان فقط در شهرستانهای تکاب و سردشت چغندر قند کشت نمی شود، خاطر نشان کرد: بیشترین سطح زیر کشت چغندرقند در استان مربوط به شهرستانهای پیرانشهر، بوکان، میاندوآب‌، نقده و اشنویه است.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: با توجه به نقش فعالیت کارخانجات قند در تولید و اشتغالزایی در منطقه‌، ساماندهی و ایجاد تعادل بین تولید و جذب محصول ‌از جمله ضروریاتی است که باید به آن توجه اساسی شود.

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=12526

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.