تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024

درآمد موقوفات آذربایجان‌غربی روند کاهشی داشته است

  • کد خبر : 16209
  • 02 شهریور 1399 - 8:59
درآمد موقوفات آذربایجان‌غربی روند کاهشی داشته است
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان ‌غربی گفت: میزان درآمد موقوفات استان در سال گذشته به ۹۶ میلیارد و ۱۵۸ میلیون و ۳۶ هزار و ۶۱۰ ریال رسید که نسبت به سال ۹۷ روند کاهشی داشته است.

حجت‌الاسلام ناصر جوانبخت اظهار داشت: هم اکنون در آذربایجان ‌غربی ۶ هزار و ۴۸۸ موقوفه وجود دارد و همچنین دارای یک هزار و ۸۵۳ موقوفه منفعتی متصرفی و چهار هزار و ۶۳۵ موقوفه متصرفی و غیرمتصرفی مانند مسجد و حسینیه بوده که از این تعداد سه موقوفه اشتراک التولیه و ۵۹ موقوفه غیرمتصرفی و انتفاعی و نیز چهار هزار و ۵۷۳ موقوفه متصرفی انتفاعی است.

وی با اشاره به وضعیت موقوفات استان و میزان درآمدها گفت: در سال ۹۷ میزان درآمد موقوفات در آذربایجان‌ غربی ۱۰۶ میلیارد و هشت میلیون و ۷۵ هزار و ۲۵۵ ریال بوده و میزان در سال گذشته نیز به ۹۶ میلیارد و ۱۵۸ میلیون و ۳۶ هزار و ۶۱۰ ریال رسید.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان ‌غربی مجموع رقبات استان را ۴۰ هزار و ۲۵۱ رقبه عنوان کرد و افزود: از این تعداد  ۳۳ هزار و ۲۳۳ رقبه متصرفی شامل چهار هزار و ۵۷۳ رقبه انتفاعی و ۲۸ هزار و ۶۶۰ رقبه منفعتی است.

وی اظهار داشت: همچنین تعداد پنج هزار و ۷۱۳ رقبه غیرمتصرفی نیز وجود دارد که از این تعداد ۵۹ رقبه انتفاعی و پنج هزار و ۶۵۴ رقبه منفعتی است.

جوانبخت با اشاره به تنوع نیات و مهم‌ترین موقات استان و دلیل اهمیت آن بیان کرد: نیت موقوفه فتح‌اله خان سرتیپ برای خیرات امام حسین(ع) و روضه‌خوانی، نیت موقوفه محمد علیخان امیرتومان، تعزیه‌داری سید‌الشهدا(ع) و خیرات مبرات و نیت موقوفه حاج بابا صنایعیکمک به طلاب و کمک به دانش‌آموزان و کمک به زندانیان و کمک به نیازمندان و پرورشگاه یتیمان است.

وی افزود: همچنین نیت موقوفه رجبعلی خان یک، روضه‌خوانی ائمه اطهار(ع) و تعزیه‌داری حضرات معصومین، نیت موقوفه نجف قلی خان برای روضه‌خوانی حضرت سید الشهدا(ع) و اطعام و عزاداری امام حسین(ع)، نیت موقوفه سلیمان خان افشار یک برای تعزیه‌داری حضرت سید الشهدا(ع) و نیز موقوفه موقوفه میرزا لطفعلی برای عزاداری و اطعام و جهت امامزاده و چراغ، شمع و روشنایی در عتبات عالیات است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان ‌غربی در ادامه با اشاره به علت شاخص بودن امامزاده سید بهلول خوی گفت: ایشان را از سادات علوی و از نوادگان امام علی النقی(ع) برمی‌شمرند و بارگاه امامزاده سیدبهلول در خوی از قدیمی‌ترین زیارتگاه‌های این شهرستان است و هر روز به ویژه در روزهای پنجشنبه و جمعه و در ایام ماه مبارک رمضان زائران فراوانی از خود شهر، حومه و اطراف برای زیارت به این مکان روی می‌آورند.

وی افزود: این امامزاده علاوه براینکه یک مکان مذهبی و زیارتگاهی است و حسینیه آن هر هفته پذیرای عزاداران حضرت سید الشهدا(ع) و ائمه اطهار(ع) بوده و هیئت عزاداران آن از قدیمی و بزرگترین هیئت امنای عزاداری این شهر به‌شمار می‌رود، دارای مجتمع ساختمانی تاریخی ارزشمند بوده و از این حیث  نیز قابل توجه است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=16209

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.