تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024

رتبه ششم کشوری آذربایجان غربی در زمینه تولید گردو

  • کد خبر : 16533
  • 23 شهریور 1399 - 9:39
رتبه ششم کشوری آذربایجان غربی در زمینه تولید گردو
مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: پنج هزار و ۲۶۰ هکتار از باغات استان به کشت گردو اختصاص یافته است که ۴ هزار و ۳۸۶ هکتار از باغات بارور و مابقی به صورت نهال هستند.

عزیز امانی با بیان اینکه استان در زمینه تولید گردو رتبه ششم کشوری را داراست، اظهارکرد: پنج هزار و ۲۶۰ هکتار از باغات استان به کشت گردو اختصاص یافته است که ۴ هزار و ۳۸۶ هکتار از باغات بارور و مابقی به صورت نهال هستند.

وی با اشاره به آغاز فصل برداشت گردو عنوان کرد: پیش بینی می‌شود امسال هشت هزار و ۳۳۳ تن گردو از سطح باغات استان برداشت شود و میزان تولید در مقایسه با سال گذشته ۱۱.۳ درصد افزایش داشته است.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی میانکین عملکرد باغات گردو در هر هکتار را ۱۹۰۰ کیلوگرم محصول خشک عنوان و خاطرنشان کرد: شهرستان ارومیه وسردشت بیشترین میزان تولید گردو در استان را به خود اختصاص داده اند.

امانی تصریح کرد: ارقام کشت شده عموما بذری و از ژنوتیپ‌های مختلف هستند در سال‌های اخیر ارقام خارجی و درختان نخبه کشت بافتی و پیوندی نیز در سطح وسیع کشت و در حال توسعه است از ارقام خارجی کشت شده می‌توان به رقم چندلر، فرنور، پدرو، فرنت و فرانکت، ارقام بومی و کاغذی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: مصرف گردو در تقویت حافظه، استحکام استخوان‌ها و پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها نقش بسزایی دارد.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تاکید کرد: این استان از نظر تولید گردوی با کیفیت و مجهز بودن به تکنیک‌های جدید تولید ازجمله دستگاه‌های برداشت، تولید نهال گردوی پیوندی، سرشاخه کاری درختان و وجود کارشناسان صاحب نظر در کشور دارای جایگاه ویژه است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=16533

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.