تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

شناسایی ۳ میلیون کیلومترمربع مناطق غبارخیز در اطراف کشور

  • کد خبر : 16085
  • 25 مرداد 1399 - 8:29
شناسایی ۳ میلیون کیلومترمربع مناطق غبارخیز در اطراف کشور
دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور گفت: سه میلیون کیلومترمربع از مناطق غبارخیز در اطراف کشور با همکاری سازمان هواشناسی شناسایی شده که شدت غبارخیزی آنها بسیار بیشتر از مناطق داخلی است.

علی‌محمد طهماسبی با بیان اینکه “درسه سال گذشته تعداد روزهای گرد و غبار کشور به شدت کاهش یافته است” اظهار داشت: شرایط جوی مناسب، اختصاص بودجه و نیز مدیریت مناطق از علل این مهم بوده و امید است که ادامه داشته باشد.

وی تصریح کرد: در وهله نخست، «شناخت» مناطق غبارخیز و سپس« اقدامات» لازم در این رابطه انجام شد و از سوی دیگر یک پروژه در زمینه مقابله با گرد و غبار آغاز شده است. علاوه بر شناخت منشأهای داخلی، سه میلیون کیلومترمربع در اطراف کشور نیز با همکاری سازمان هواشناسی شناسایی شده که شدت غبارخیزی آنها بسیار بیشتر از مناطق داخلی است.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور گفت: با توجه به اینکه هر از چند گاهی، گرد و غبار از قسمت های غرب، شمال غرب و شرق، کشورمان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، براین اساس یک تغییر راهبردی آغاز و با دستگاه‌های متولی رایزنی شده؛ بنابراین باید اقدامات از قالب صرفاً دولتی به سمت همکاری با بهره‌بردار و مشارکت خصوصی پیش برود و همچنین برنامه‌ها با هزینه بالا و اثربخشی پایین به سمت هزینه کمتر و اثربخشی بیشتر باشد.

وی با اشاره به اینکه “قرق و مدیریت چرایی سبب اثربخشی بیشتر و هزینه کمتر می‌شود” افزود: با توجه به اینکه بسیاری از مناطق غبارخیز، دام و چرای بیش از حد داشته و آسیب بیش از اندازه به طبیعت وارد می‌سازد، براین اساس با اعتبار بسیار پایینی می‌توان مدیریت مناسب‌تری بر روی آنها انجام داد. بنابراین عملیات پیشگیرانه و اصلاحی به عملیات صرفا مقابله‌ای، مقدم شده است.

طهماسبی با اشاره به اینکه هم اکنون بر روی اراضی کشاورزی تمرکز شده است اظهار داشت: بسیاری از مناطق غبارخیز کشور و نیز سطح وسیعی از اراضی کشاورزی، غبارخیزی داشته که این خود به شدت ظرفیت تولید کشاورزی را کاهش داده و خسارت فراوانی وارد می‌سازد.

وی با اشاره به اینکه اکنون راهبردها به سمت مدیریت و کشاورزی حفاظتی پیش می‌رود تصریح کرد: با توجه به اینکه سال جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی نام‌گذاری شده است، کشاورزی حفاظتی طراحی شده که تولید را در اراضی کشاورزی افزایش می‌دهد.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار کشور گفت: دو میلیون هکتار اراضی کشاورزی در سطح کشور وجود دارد که با شدت‌های گوناگون غبارخیز هستند و بنابراین نه تنها خسارت بر روی تولید وارد می‌سازند بلکه این خاک بلند شده و در جای دیگری آسیب می‌رساند.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بودجه وزارت جهاد کشاورزی محدود است، سالانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار هکتار کشاورزی حفاظتی با همکاری این وزارتخانه انجام می‌شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=16085

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.