تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

غذاهای سنتی و محلی استان در “اطلس خوراک ایرانی” معرفی می‌شود

  • کد خبر : 17217
  • 10 آبان 1399 - 12:31
غذاهای سنتی و محلی استان در “اطلس خوراک ایرانی” معرفی می‌شود
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌ غربی گفت: خوراک سنتی و محلی آذربایجان ‌غربی در "اطلس خوراک ایرانی" برای احیای آیین‌‌ها و میراث گذشتگان معرفی می‌شود.

جلیل جباری اظهار داشت: غذا جلوه فرهنگ یک سرزمین است و آنچه بر سر سفره می‌بینیم چه برای اکرام میهمان و چه برای اطعام خانواده، نمودی از فرهنگ، شعور و جهان‌بینی و هنر مردمان آن سرزمین به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه استان آذربایجان‌ غربی با تکیه بر فرهنگ غنی، مردمان میهمان‌نواز و زنان هنرمند و کدبانوی خود همیشه سفره‌های رنگینی داشته و از این نگاه حرف بسیاری برای گفتن دارد و از سوی دیگر، طبیعت سرسبز و گیاهان خاص و مفید این خطه دلیل دیگری بر پر بار شدن سفره‌ها از گذشته تاکنون است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان ‌غربی افزود: وجود غذاهای مقوی و خوشمزه با در نظر گرفتن طبع غذا و نگاه تندرستی، دمنوش‌های بی‌بدیل و مفید، ترشی‌ها و دسرها، شیره‌های متفاوت در این استان هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.

وی بیان کرد: وجود فرهنگ‌های شهری، روستایی و عشایری و از طرفی وجود اقوام ترک و کرد در این استان، تنوع حوزه گردشگری خوراک در این استان را تصدیق می‌کنند.

جباری گفت: بنابراین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نظر دارد کتاب چند زبانه “اطلس خوراک ایرانی” را تهیه و گونه‌های مختلف خوراک ایرانی، مهارت‌های طبخ غذا، ماهیت و سلامت غذاهای ایرانی، آیین پذیرایی و مهمان‌نوازی مردمان محلی سرزمین ایران را به رشته نگارش درآورد.

وی اظهار داشت: بنابر این غذا، دمنوش و دسرهای سنتی و محلی استان آذربایجان‌ غربی در این کتاب چند زبانه نگاشته می‌شود تا سهمی در معرفی استان آذربایجان غربی و احیای آیین‌‌ها و میراث گذشتگانمان داشته باشیم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=17217

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.