تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 17 شوال 1445 Thursday, 25 April , 2024

قدمت ۳۰۰ هزار ساله سکونت در آذربایجان‌غربی

  • کد خبر : 12317
  • 29 آذر 1398 - 7:13
قدمت ۳۰۰ هزار ساله سکونت در آذربایجان‌غربی
باستان‌شناس و پژوهشگر اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی گفت: مطالعه‌های انجام شده در حوزه پیرانشهر ، بیانگر قدمت ۳۰۰ هزار ساله سکونت در این منطقه است.

رضا حیدری در همایش تبیین دستاورد کاووش‌های انجام شده در منطقه «کانی سیب» به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش بیان کرد: بررسی تراس‌های منتهی به رودخانه زاب در حوزه پیرانشهر با کشف یک محوطه با تاریخ‌گذاری ۳۰۰ هزار ساله پارینه سنگی قدیم و ۲ محوطه مربوط دوران پارینه سنگی جدید با قدمتی حدود ۲۰ هزار ساله در حال انجام است که گام مهمی در پژوهش‌های اخیر است.

 

 

وی افزود: در مجموعه کاووش‌ها و بررسی‌ها در این مکان که از پاییز سال ۱۳۹۶ آغاز شده است و ادامه دارد در حدود ۳۳ محوطه باستانی شناسایی شد که پیشتر فقط چهار محوطه از آن شناسایی و در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده بود.

 

 

باستان‌شناس و پژوهشگر اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: پژوهش‌های اخیر از مجموعه پژوهش‌های باستان شناسی سد کانی سیب در تابستان سال جاری در محوطه کاسه گران، تپه آخوران، محوطه گوران و تپه برکمران، محوطه سوغانلوی ۲ و تپه برکمران، تپه بلچاک یک، پر تپه سوغانلوی چهار، تپه سوغانلو، گورستان سوغانلو، تپه ریکاوه، محوطه سوغانلوی سه و محوطه صالح و پشت مالان انجام شد.

 
حیدری با بیان اینکه مدارک معماری و سفال جمع‌آوری شده در این دور از پژوهش‌ها از ادوار «کالکولتیک» ( دالما و پیزدلی )، مفرغ، آهن و دوران تاریخ ( اشکانی ، ساسانی ) و اسلامی بود خاطر نشان کرد: نتایج این مطالعات اکنون در آرشیو پژوهشکده باستان شناسی موجود و نتایج آن به صورت مقالات علمی موجود است.

 

 

بر اساس گفته‌های مسوولان میراث فرهنگی استان در فصل اول این تحقیقات، ۳۳ محوطه باستان شناسی شامل قلعه‌های تاریخی، محوطه‌های باستانی، تپه‌های باستانی و قبرستان‌های تاریخی شناسایی شده‌بود.

 

 

 

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=12317

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.