تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

پیشگیری مهمترین رکن مبارزه با اعتیاد است

  • کد خبر : 16290
  • 07 شهریور 1399 - 11:11
پیشگیری مهمترین رکن مبارزه با اعتیاد است
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: فاصله زیادی تا رسیدن به مرحله ایده‌آل پیشگیری از اعتیاد در کشور وجود دارد.

مهدی عیسی ‌‌زاده با جدی خواندن مرحله پیشگیری از اعتیاد در جامعه بیان کرد: در این راستا کارهای بسیار مثبتی در کشور در حال انجام است اما تاکنون تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله بسیاری وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه امروزه اعتیاد به یک معضل جهانی تبدیل شده است اظهار داشت: متأسفانه کشورمان به دلیل همسایگی با مراکز تولید مواد مخدر در کشورهایی همچون افغانستان، بیشترین تاوان را در جهان در این زمینه می‌دهد و شهدای مبارزه با مواد مخدر ایران اسلامی گواهی بر این مدعا است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: بی‌تردید اعتیاد یکی از جدی‌ترین معضلات موجود کشور است که این خود ریشه بسیاری از بزهکاری‌های اجتماعی است و آثار جبران‌ناپذیری بر جای می‌گذارد.

عیسی ‌‌زاده با اشاره به نتایج زیان‌بار اعتیاد از جمله طلاق، خودکشی و بی‌خانمانی، تصریح کرد: باید به اعتیاد به دید یک بیماری پیچیده نگاه کرد که پیشگیری، درمان و کاهش آسیب از جمله مراحل مهم این نگاه علمی به بیماری اعتیاد است.

وی خاطرنشان کرد: پیشگیری مهمترین رکن مبارزه با اعتیاد است که باید اجتماع‌محور دنبال شود که اگر اقدامی در این زمینه صورت نپذیرد در ادامه، مسیر سخت درمان و هزینه‌های بالای آن به خود معتاد، خانواده و جامعه تحمیل خواهد شد .

عیسی‌زاده با جدی خواندن مرحله پیشگیری از اعتیاد گفت: کارهای بسیار مثبتی در این زمینه در کشور در حال انجام است اما تاکنون تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله بسیاری وجود دارد و در این راستا مدارس، صدا و سیما، رسانه‌ها، بسیج و دیگر نهادهای مسئول می‌توانند با تکیه بر آموزش مهارت‌های زندگی به جامعه هدف که متشکل از نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها هستند نقش اساسی ایفا کرده که از جمله این مهارت‌ها می‌توان به مهارت« آگاه سازی» و «نه گفتن» اشاره کرد.

وی در ادامه با اشاره به مرحله درمان گفت: این مرحله بسیار زمان بر و هزینه بر است و باید با کمک دولت و حتی سمن‌ها، بسته درمانی جامع و مناسبی تدوین شده تا بتوان آسیب‌های جسمی، روحی و روانی معتادان در حال بهبودی را درمان کرده و از ناهنجاری‌های بعدی ممانعت به عمل آورد.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی در ادامه نیز اظهار داشت: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در همکاری با دادگاه‌های درمان‌مدار در زمینه درمان اقدامات شایانی انجام می‌دهند اما کمبود بودجه و پیچیدگی درمان اعتیاد حتی در سطح جهانی باعث کندی این حرکت مثبت شده است که باید در مجلس این موانع آسیب‌شناسی شده و تدابیر موثری اندیشیده شود.

عیسی زاده گفت: باید با فرهنگ‌سازی و پیشگیری کاهش تقاضا به صورتی باشد که هزینه‌های درمان و کاهش آسیب پایین آمده و خیرین و سمن‌ها نیز در این زمینه مشارکت بیشتری داشته باشند در این زمینه حمایت از سمن‌ها باید در دستور کار قرار گیرد و از سمن‌های موفق در این زمینه الگو برداری شود .

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی  با اشاره به مراکز گذری و فعالیت برخی سمن ها تصریح کرد: شهرداری‌ها در این زمینه نقش اساسی را باید ایفا کنند اما به دلیل کمبود بودجه و نبود درآمد پایدار، بیشتر شهرداری‌های کشور نتوانسته اند در زمینه اعتیاد فعالیت مثبتی داشته باشند که باید به این مسائل توجه جدی داشته باشیم .

وی با اشاره به اعتیاد زنان و تبلیغات نادرست مافیای قاچاق مواد مخدر در کشور گفت: سن اعتیاد پایین آمده و متاسفانه آمار و ارقام نشان می‌دهد که زنان و دختران نیز به مواد مخدر آلوده گشته و بنیان بسیاری از خانواده‌ها در حال ویرانی است که باید با آگاه سازی این قشر از جامعه، تابوی اعتیاد شکسته شده و خانواده‌ها در پیشگیری خودیاری‌های لازمه را انجام دهند.

عیسی زاده تصریح کرد: متاسفانه امروزه حتی در فضای مجازی نیز مصرف و خرید و فروش مواد مخدر صورت می‌پذیرد که کنترل آن به آسانی میسر نیست و باید در کنار ارگان‌های مسئول، مردم نیز در این مورد حساسیت به خرج دهند.

وی افزود: از مشکلات مراکز اقامتی میان مدت این است که اکثر این مراکز در مکان‌های اجاره‌ای فعالیت می‌کنند و حتی برخی توانایی پرداخت هزینه‌های پزشک، روانشناس و مددیاران اعتیاد خود را ندارند و بیماری کرونا نیز مزید بر علت شده است.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امید است که با طرح این مشکلات مربوطه در کمیسیون اجتماعی مجلس با کمک سازمان بهزیستی در رفع این مسائل قدمهای مثبتی برداشته شود.

وی بیان کرد: عدم حمایت اجتماعی، نبود مداخلات روانشناختی و بیکاری از عمده عوامل بازگشت معتادان به مصرف مجدد است و با همکاری سازمان بهزیستی و فنی حرفه‌ای می‌توان با آموزش حرفه آموزی به معتادان بهبودیافته و با اختصاص وام‌های خوداشتغالی می‌توان علاوه بر اشتغالزایی، این معضل جدی را نیز حل و فصل کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=16290

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.