تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

کشت۳۷۰هکتار پسته در اراضی کشاورزی استان

  • کد خبر : 16564
  • 25 شهریور 1399 - 8:43
کشت۳۷۰هکتار پسته در اراضی کشاورزی استان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از کاشت پسته در سطح ۳۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه طی سالهای اخیر خبر داد.

رسول جلیلی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری گوروش اظهار داشت: با توجه به تغییرات اقلیمی و در صورت تامین اعتبار از محل طرح اصلاح ، احیا و جایگزینی باغات و تغییر الگوی کشت به منظور احیا دریاچه ارومیه نسبت به توسعه محصولات کم آب بر مانند پسته و سنجد به جای سایر محصولات باغی اقدام می شود که این تغییر الگوی کشت  در مرحله اول موجب شکوفایی  اقتصاد باغداران و دوم اینکه محصولات خشکباری جایگزین محصولات رومیزی خواهد شد.

وی افزود: نهال پسته با هدف مدیریت مصرف آب از طریق ترویج کشت جایگزین در سطح ۳۷۰هکتار از اراضی کشاورزی استان کاشت شده است وعمده کشت پسته در اراضی شهرستان های ارومیه ،سلماس ، مهاباد و نقده در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: از مجموع ۳۷۰ هکتار از باغات پسته در حدود ۵۰ هکتار به صورت نهال بارور و مابقی هنوز به سن باردهی اقتصادی نرسیده است.

جلیلی اظهار کرد: با اشاره به میانگین تولید ۵۰۰ کیلوگرم پسته در هر هکتار،اضافه کرد: امسال پیش بینی می شود بیش از ۲۵ تن پسته از باغات استان برداشت شود.

وی با بیان اینکه محصول پسته از سال ششم کشت به توجیه اقتصادی و باردهی می‌رسد، اضافه کرد: در این راستا به عنوان کشت جایگزین نهال یارانه دار پسته بین باغداران متقاضی در استان توزیع شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه احیای درختان پسته با استفاده از سرشاخه کاری میسر می شود،خاطرنشان کرد: با استفاده از سرشاخه کاری می توان نسبت به احیای درختان مسن پسته، اصلاح باغات با ارقام مناسب و پر بازده اقدام کردو دراین راستا با استفاده از اعتبارات ستاد احیای دریاچه ارومیه ،در سال جاری ۳۸ هکتار از باغات پسته استان با استفاده از پیوند ارقام احمد آقایی سرشاخه کاری شده است.

جلیلی همچنین اضافه کرد: امسال در سطح نیم هکتار از باغات پسته شهرستانهای ارومیه و سلماس نیز از ۱۲ رقم پیوندک ارسالی از معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی به صورت باغ سازگار استفاده شده است که در حال حاضر این پیوندها با گیرایی بالای ۸۰ درصد قابل مشاهده است و در صورت تایید ارقام سازگار با اقلیم استان توسط مرکز تحقیقات در باغات سازگاری ارقام مقاوم در سطح استان ترویج خواهند شد.

وی عمده ارقام پیوندی در باغات استان را رقم های احمدآقایی عنوان کرد و ادامه داد: ارقام استفاده شده در باغات سازگاری اکبری ،احمدآقایی ،رضایی ،عباسعلی، شاه پسند و AN۱ تا AN۵ ،نر زودگل و نردیرگل می باشد  و باغات سازگاری بعنوان باغات مادری جهت تهیه پیوندک استفاده خواهند شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=16564

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.