تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

کشت کلزا در ۷ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی

  • کد خبر : 16725
  • 05 مهر 1399 - 7:04
کشت کلزا در ۷ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: 7 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان امسال زیر کشت دانه‌های کلزا قرار می‌گیرد.

رسول جلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گوروش، با اشاره به اینکه کشت دانه روغنی کلزا از ۱۰ شهریور ماه در استان آغازشده و تا ۵ مهر ماه امسال ادامه دارد و فقط در پلدشت به دلیل مساعد بودن شرایط آب و هوایی تا ۱۵ مهر نیز به طول می‌انجامد، اظهار داشت: ۷ هزار هکتار از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای کشت کلزا در استان برای سال زراعی امسال ابلاغ شده است که تا کنون ۲هزار و ۶۰۰ هکتار ازاراضی زراعی استان زیر کشت محصول کلزا رفته است که باید این میزان سطح زیر کشت تا چند روز فرصت باقیمانده را از طریق برنامه‌های ترویجی افزایش و توسعه دهیم.

وی افزود: تاکنون از آغاز کشت این محصول از مجموع ۲۶ تن بذر یارانه دار کلزا از ارقام مختلف هیبرید وارداتی، هیبرید داخلی که تامین شده است در حدود ۱۲ تن بین کشاورزان توزیع شده است.

رییس جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به کودهای پاییزه توزیع شده در بین کشاورزان برای محصول کلزاتصریح کرد: در این راستا یک‌هزار و ۲۰۰ تن انواع کودهای ریز مغذی پاییزه اعم از فسفاته، اوره و ماکرو کامل در بین کلزاکاران استان توزیع شده است.

جلیلی با بیان اینکه در این راستا بیش از ۱۰۰ دستگاه ریزکارنده کلزا و سایر دستگاه‌های ردیف کار کشت گندم آماده سازی و در مزارع به کارگیری شده است ، بیان کرد: این دستگاه‌ها به منظور رعایت تراکم کشت و استفاده بهینه از مقدار مصرف بذور تامین و در اختیار کشاورزان قرار داده شده است.

وی با بیان اینکه سطح عقد قرارداد برای کشت کلزا طی امسال تاکنون در سطح دو هزار و ۶۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان است، یادآور شد: در این زمینه با تعداد ۶۵۰ بهره بردار عقد قرارداد شده است.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: به ترتیب شهرهای نقده، میاندوآب، پلدشت، بوکان، شاهین‌دژ و پیرانشهر بیشترین سطح زیر کشت این محصول را در استان به خود اختصاص داده‌اند که از شهرستان نقده با یک هزار و ۲۰۰ هکتار بیشترین آمار کشت تاکنون گزارش شده است.

جلیلی اذعان کرد: در خصوص آشنایی کشاورزان و کارشناسان  با نحوه کشت کلزا، تغذیه، مبارزه با آفات و علف‌های هرز،چهار برنامه رادیویی و ۱۲کارگاه آموزشی بین مسوولان مراکز و کشاورزان در مراکز جهاد کشاورزی شهرستان‌ها برگزار شده است.

وی تاکیدکرد: امسال برای مبارزه با علف‌های هرز پهن برگ هم خانواده کلزا اعم از خردل، تربچه وحشی و خاکشیر، علف کش ( بوتیزان استار)، برای اولین بار به صورت یارانه ای در سطح ۲۴۰ هکتار در بین کشاورزان توزیع شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: توسعه و ترویج کشت کلزا در مزارع کشاورزی استان علاوه بر سودآور بودن، افزایش حاصلخیزی خاک، افزایش عملکرد غلات و ایجاد تناوب، پایداری تولید گندم، کاهش آفات و علف‌های هرزو کمک به خودکفایی کشور برای واردات روغن نباتی،می‌تواند در مصرف بهینه آب و افزایش راندمان آب مصرفی در مزارع نقش بسزایی داشته باشد.

وی ادامه داد : رعایت تاریخ زمان کشت این محصول تاثیر زیادی در افزایش راندمان تولید آن خواهد داشت که از کلزا کاران استان در خواست داریم کشت محصول خود را در زمان تعیین شده انجام دهند تا با آغاز فصل سرما مزارع دچار خسارت سرمازدگی نشود.

جلیلی اضافه کرد : طبق هماهنگی‌های انجام شده با بانک کشاورزی، تسهیلات سرمایه در گردش به کلزاکاران به ازای هر هکتار ۶۰ میلیون ریال پرداخت می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد: در سال زراعی گذشته ۳ هزار و ۶۸۶ هکتار از اراضی استان به محصول کلزا اختصاص یافت که از سطح ۲ هزار و ۶۵۰ هکتار اراضی قابل برداشت، در حدود ۵ هزار و ۴۵۴ تن دانه روغنی توسط مراکز خرید دولتی خریداری  و تحویل کارخانجات روغن کشی شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=16725

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.