تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024

کشت ۴۵ هکتار بیدمشک در آذربایجان غربی

  • کد خبر : 13900
  • 27 اسفند 1398 - 5:29
کشت ۴۵ هکتار بیدمشک در آذربایجان غربی
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: امسال ۴۵ هکتار از اراضی به کشت درختچه بیدمشک اخصاص داده شده است.

عزیز امانی با اشاره به آغاز برداشت شکوفه‌های درختچه بیدمشک از سطح باغات استان بیان کرد: سطح زیر کشت این نوع درختچه در استان در حدود ۴۵ هکتار است که عمدتاً به صورت حاشیه کاری در کنار باغ‌ها و مزارع کاشته می‌شود.

 

وی با بیان اینکه تهیه عرق بیدمشک درآغازین روزهای بهار یکی از سنت‌های قدیمی خانواده‌های آذربایجان غربی  به ویژه شهرستان ارومیه است، افزود: تهیه عرق از این گیاه که هم به شکل صنعتی و هم به شکل سنتی صورت می‌گیرد که در شهرستان ارومیه رواج بسیاری دارد.

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: بیشترین سطح زیر کشت بید مشک در استان در شهرهای ارومیه ، پلدشت و سلماس است که سالانه در شرایط نرمال، بیش از هزار تن گل تر بیدمشک از سطح باغهای استان برداشت و به بازار عرضه می‌شود.

 

امانی خاطرنشان کرد: یک سوم شکوفه‌های تولیدی توسط واحدهای تبدیلی جذب و به عرق تبدیل  و نزدیک یک سوم آن در خانه‌ها مصرف و تبدیل به عرق بیدمشک می‌شود و بقیه نیز در مصارف مختلف توسط واحدهای گلاب‌گیری دیگر استان‌های کشور و تهیه نقل بیدمشکی و شیرینی و دسر در قنادی‌های ارومیه کاربرد دارد.

 

وی اظهار داشت: نقل و عرق بیدمشک ارومیه علاوه ‌بر داخل کشور، مشتریان زیادی در کشورهای همسایه و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس دارد که مازاد این محصول به این کشورها صادر می‌شود.

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت:عرق بیدمشک در رفع کم خونی، ناراحتی های قلبی و تسکین اعصاب کاربرد دارد و دم کرده برگ بید مشک نیز برای اسهال خونی و خوردن عرق شکوفه آن برای خفقان گرم و تب های گرم نافع است.

 

امانی اضافه کرد: در سطح استان ۵ واحد عرق‌گیری گیاهان دارویی از جمله بیدمشک وجود دارد که سالانه از این واحدها بیش از یک و نیم میلیون تن عرق گیاهان دارویی استحصال و به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌شود.

 

وی ادامه داد: بیدمشک ، نخستین شکوفه ای است که در اواخر اسفند ماه و روزهای قبل از بهار در ارومیه نمایان می شود و تقریباً جزء محصولات کم هزینه و پر در آمد است. کار برداشت  این محصول از اواخر اسفند ماه آغازمی شود و بسته به آب و هوای منطقه حدود ۱۵ تا ۳۰ روز ادامه دارد.

 

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=13900

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.