تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024

۱۰ درصد آرتمیای دریاچه ارومیه ۹۰ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند

  • کد خبر : 12512
  • 10 دی 1398 - 9:33
۱۰ درصد آرتمیای دریاچه ارومیه ۹۰ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند
رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: تنها ۱۰ درصد از آرتمیای دریاچه ارومیه به میزان حدود ۵۲ تُن، در صورت فرآوری ۹۰ درصد نیاز کشور به این محصول را تأمین می‌کند.

علی نکویی‌فرد با بیان اینکه تنها ۱۰ درصد از آرتمیای دریاچه ارومیه به میزان حدود ۵۲ تُن، در صورت فرآوری ۹۰ درصد نیاز کشور به این محصول را تأمین می‌کند. اظهار کرد: اگر مجوز برداشت آرتمیا از دریاچه ارومیه صادر شود امکان برداشت با قدرت بالایی وجود دارد.

 

وی افزود: دریاچه ارومیه در هر مترمکعب آب ۵۶ هزار و ۱۳۰ عدد سیست آرتمیا دارد که با این آمار حدود ۷۴۰ تُن سیست آرتمیا در این دریاچه موجود است.

 

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در خصوص آرتمیای دریاچه ارومیه، بیان کرد: این آرتمیا با نام اورمیانا جزو هشت گونه شناسایی شده در دنیاست و یکی از گونه‌های منحصر به فرد به شمار می‌رود.

 

نکویی‌فرد تصریح کرد: آرتمیا میزان بالای شوری را تحمل می‌کند و این موجود خوراک آبزیان بوده و در بخش غذای لارو آبزیان بی‌رقیب است.

 

وی اذعان داشت: این ماده غذایی باعث افزایش ایمنی و بقای لارو آبزیان می‌شود و در بخش غذای میگو جایگزینی ندارد.

 

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور اضافه کرد: سالانه ۷۰ تن آرتمیا که نیاز صنعت شیلات به آن است، وارد کشور شده و برای هر کیلوگرم آن ۸۰ تا ۱۰۰ دلار هزینه می‌شود.

 

نکویی‌فرد با اشاره به شروع فعالیت در این حوزه، گفت: یک واحد حدود ۲۰۰ هکتاری در کرمان و یک واحد ۱۰ هکتاری در منطقه فسندوز میاندوآب در بخش تولید و پرورش آرتمیا فعالیت دارد.

 

وی با اشاره به اینکه هدف ما تولید آرتمیا در کشور و بی‌نیازی از واردات این محصول است، خاطر نشان کرد: برای سرمایه‌گذاری در این بخش باید آب مورد نیاز این صنعت به صورت دائمی و مطمئن تأمین شود و در این صورت می‌توان با تولید، نیاز کشور به آرتمیا را تأمین کرد که آب‌های غیرمتعارف بهترین گزینه برای این بخش است.

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=12512

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.