تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024

۶۰ درصد از باغات سیب پایه رویشی در ارومیه به ثمر نشست

  • کد خبر : 16805
  • 10 مهر 1399 - 9:44
۶۰ درصد از باغات سیب پایه رویشی در ارومیه به ثمر نشست
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه از به ثمر نشستن ۶۰ درصد از باغات سیب درختی با پایه رویشی در سطح شهرستان خبر داد.

محمود سپهرفر اظهار کرد: ۲۵۰ هکتار از باغات سیب این شهرستان با پایه رویشی است که ۶۰ درصد آن‌ها بارور بوده و پایه‌های مرسوم و کشت شده غالبا از ارقام M ۷، M ۹، MM ۱۰۶ است.

وی افزود : در حال حاضر در سطح ۵۰۰ هکتار از باغات شهرستان نهال پایه رویشی کشت شده است که ۲۵۰ هکتار آن به سیب درختی و مابقی به درختان هسته دار اختصاص دارد.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه تصریح کرد: تراکم کشت بالا، زود بارده بودن، کیفیت بالای محصول تولیدی، همگن بودن باغ و سهولت در انجام عملیات داشت و برداشت، افزایش بهره وری مصرف آب و کاهش هزینه‌های تولید، کاهش دوره نونهالی و عملکرد بالا در هکتار، کاهش عادت سال آوری یا تناوب باردهی در باغ‌های میوه، افزایش خصوصیات کیفی میوه مانند شکل، رنگ و زمان رسیدن از مزایای نهال‌های پایه رویشی (پاکوتاه و زودبارده) است.

سپهرفر خاطرنشان کرد: جهاد کشاورزی به متقاضیان کاشت پایه رویشی تسهیلاتی از قبیل تامین پایه رویشی رایگان و کمک هزینه آبیاری تحت فشار، پس از کاشت ارائه می‌دهد.

وی تاکید کرد: با توجه به زود بارده بودن پایه‌های رویشی به باغداران شهرستان توصیه می‌شود جهت اصلاح و جایگزینی باغات از این پایه‌ها استفاده نمایند.

همچنین سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ارومیه توصیه کرد: جهت تنظیم بازار و خروج از پیک تولید در مهر ماه می‌توان از ارقام جدید و زودرس مانند رقم‌های دلباراستیوال و رد استارلینگ استفاده نمود.

انتهای پیام

 

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=16805

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.