تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024

آذربایجان غربی از استان های مهم در زمینه تجارت بین الملل است

  • کد خبر : 17796
  • 15 آذر 1399 - 10:57
آذربایجان غربی از استان های مهم در زمینه تجارت بین الملل است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی از قرارگیری ۴ کریدور از ۵ کریدور بین المللی فعال جهان در آذربایجان غربی خبر داد.

ارسلان شکری در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری گوروش نیوز، به قرارگیری ۴ کریدور از ۵ کریدور بین المللی فعال جهان در آذربایجان غربی اشاره کرد و اظهار داشت: این کریدورها شامل کریدور بزرگراههای آلتید، شرق – غرب، جنوب آسیا و تراسیکا است.

وی بر اهمیت نقش استان در توسعه مبادلات اقتصادی کشور تاکید و تصریح کرد: کریدورهای بین‌المللی مسیرهایی هستند که با موافقت دولت ها برای تسهیل روند حمل و نقل ایجاد شده اند که گذر اغلب این مسیرها از آذربایجان غربی، اهمیت استان در حمل و نقل بین المللی و ترانزیتی را از دیدگاه کشورهای دیگر و سازمان های مرتبط بین المللی نشان می دهد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی افزود: این استان با دارابودن ۵ پایانه مرزی جاده ای از مجموع ۲۳ پایانه مرزی رسمی فعال کشور، یک مرز ریلی و یک مرز هوایی جز استان های مهم در این زمینه است.

وی یادآور شد: قرار گیری مرزهای زمینی مشترک ایران و ترکیه به صورت انحصاری در آذربایجان غربی باعث شده است تا این استان به مهمترین مسیر دسترسی به اروپا تبدیل شود که این امر اهمیت آذربایجان غربی در زمینه پایانه های مرزی و ترانزیت را چندین برابر کرده و این استان به عنوان ثقل ترانزیت کشور مطرح است.

شکری با بیان اینکه در شرایط خاص کنونی کشور، آذربایجان غربی می تواند هاب مهم اقتصادی و حمل و نقل برای کشور قلمداد شود، گفت: سالانه در استان از مجموع تمام مرزهای استان بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا ترانزیت، ۵/۲ میلیون تن کالا صادر و یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا وارد می شود.

وی یادآور شد: تعداد مسافر ورودی و خروجی از مرزهای این استان ۵ میلیون نفر در سال است که در سال جاری با توجه به وضعیت همه گیری ویروس کرونا و محدودیت های مرزی، تقلیل یافته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی ادامه داد: از بین مرزهای آذربایجان غربی، پایانه مرزی بازرگان به عنوان قدیمی ترین مرز و گمرک در ایران به شمار می رود که به تنهایی حدود ۱۵ درصد از کل ترانزیت عبوری از قلمرو کشور جمهوری اسلامی ایران را با دارا بودن رتبه اول تا سوم کشوری به خود اختصاص داده است.

شکری افزود: در این پایانه، اقدامات نرم افزاری و سخت افزاری شامل توسعه مناسبات جهت تسهیل در روند حمل و نقل بین المللی و توجه به رفاه رانندگان و شرکت های ترانزیتی و بین المللی مورد توجه قرار دارد.

وی تصریح کرد: در یک سال گذشته بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان جهت توسعه و تجهیز پایانه های مرزی آذربایجان غربی به عنوان نقطه ثقل ترانزیت کشور سرمایه گذاری شده است و براساس برنامه ریزی ها و طرح های تدوین شده در ۲ سال آینده بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان نیز این سرمایه گذاری ها استمرار خواهد داشت که بی شک مجموع این اقدامات بر اثر بخشی استان و ارتقای کیفی خدمات در این مبادی تاثیر بسزایی داشته و خواهد داشت تا نقش آذربایجان غربی به عنوان مهمترین قطب ترانزیت زمینی کشور پرررنگ تر شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=17796

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.