تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024

آذربایجان غربی در اخذ سند مالکیت موقوفات رتبه نخست کشوری را دارا است

  • کد خبر : 17063
  • 29 مهر 1399 - 6:36
آذربایجان غربی در اخذ سند مالکیت موقوفات رتبه نخست کشوری را دارا است
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی در اخذ سند مالکیت، رتبه نخست کشوری را دارا است گفت: در یک ساله اخیر سه هزار و ۳۰۰ سند مالکیت تک برگی اخذ شده است.

حجت‌الاسلام ناصر جوانبخت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه پس از اسلام و بعثت پیامبر(ص)، سنت وقف به صورت کامل بروز یافت اظهار داشت: نخستین واقفان جهان اسلام نیز حضرت محمد(ص) و پس از ایشان امام علی(ع) بودند.

وی در ادامه تصریح کرد: تاکنون در کشور ۲۰۵ هزار موقوفه و یک میلیون و ۴۳۰ هزار رقبه در سامانه وقف به ثبت رسیده و بین ۶۰ تا ۷۰ درصد وقف‌ها نیز به نیت عزاداری برای امام حسین(ع) بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد مراکز درمانی سطح کشور موقوفه هستند گفت: همچننین ۸۰ هزار مسجد، ۷۰۰ حوزه علمیه و یک هزار و ۵۰۰ مدرسه جزو موقوفات به شمار می‌روند.

وی در ادامه نیز با اشاره به اینکه ۶ هزار و ۷۴۴ موقوفه در سطح استان به ثبت رسیده است افزود: در این راستا ۶ هزار و ۶۴۸ موقوفه متصرفی، ۱۴ موقوفه اشتراک التولیه و نیز ۸۲ موقوفه غیرمتصرفی بوده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۹۴، نزدیک ۹۶ میلیارد تومان درآمد موقوفات متصرفی و بقاع متبرکه و ۲۵ میلیارد تومان درآمد موقوفات غیرمتصرفی بوده است اظهار داشت: در مجموع در پنج سال گذشته ۹۴ میلیارد تومان درآمد کل موقوفات آذربایجان‌غربی بوده است.

جوانبخت گفت: همچنین از هفته وقف سال گذشته تاکنون درآمد موقوفات استان ۱۱ میلیارد تومان بوده و در هفت ماهه امسال نیز با توجه به کرونا، درآمد موقوفات نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش یافته و به ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است.

وی در ادامه تصریح کرد: امسال مبلغ پنج میلیارد و ۵۴۱ میلیون تومان از محل موقوفات استان برای هزینه‌کرد مساجد اهل‌سنت و همچنین مبلغ چهار میلیارد و ۱۷۵ میلیون سرفصل مذهبی، یک میلیارد و ۴۴۲ میلیون تومان سرفصل خیریه و ۴۴۰ میلیون تومان برای سرفصل اجتماعی هزینه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با اشاره به اینکه امسال مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان صرف حوزه‌های علمیه استان شده است گفت: با توجه به تهاجم فرهنگی در جامعه و نیاز به آموزش عالمان فرهنگی، این مبلغ هزینه شده و باید نیات موقوفات به سمت نیازهای روز جامعه رود.

وی در ادامه نیز با اشاره به اینکه امسال ۹ هزار و ۶۹۰ بسته معیشتی در تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی پخش شده است بیان کرد: ارزش ریالی آن از محل درآمد موقوفات، دو میلیارد و ۸۶۰ میلیون تومان بوده است.

جوانبخت با اشاره به اینکه در هفت ماهه امسال ۳۸۹ میلیون تومان برای امر کرونا اختصاص یافته است اظهار داشت: در این راستا ۱۵۰ هزار دستکش و ۵۰ هزار ماسک توزیع شده و از سوی دیگر برای یک هزار و ۲۴ دانش‌آموز بسته آموزشی داده شد.

وی در ادامه از راه‌اندازی پویش وقف کتاب در کتابخانه‌ها خبر داد و تصریح کرد: این طرح در ترویج فرهنگ وقف کتاب بسیار موثر است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی با اشاره به ثبت ۶۳ وقف جدید در استان بیان کرد: بیشتر نیات این موقوفات، مساجد، خانه های عالم و ساخت حسینیه بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آذربایجان غربی در اخذ سند مالکیت، رتبه نخست کشوری را دارا است افزود: در یک ساله اخیر سه هزار و ۳۰۰ سند مالکیت تک برگی اخذ شده که ۷۰۰ فقره از آنها در ۶ ماهه امسال بوده است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=17063

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.