تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

اطلاعیه مهم معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نشر خبر راجع به ویروس کرونا

  • کد خبر : 13518
  • 02 اسفند 1398 - 8:10
اطلاعیه مهم معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نشر خبر راجع به ویروس کرونا
معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به رسانه ها و شبکه های اجتماعی درباره نشر یا بازنشر اخبار راجع به ویروس کرونا اطلاعیه‌ای را منتشر کرد

معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به رسانه ها و شبکه های اجتماعی درباره نشر یا بازنشر اخبار راجع به ویروس کرونا اطلاعیه‌ای را منتشر کرد

 

متن اطلاعیه به این شرح است:

با توجه به شیوع برخی شایعات و گمانه‌زنی‌های گسترده و غیررسمی درباره ویروس کرونا در کشور که موضوع همه مردم ایران است، توصیه می‌شود رسانه‌ها و فعالان شبکه‌های اجتماعی، موارد زیر را در انتشار و بازنشر اخبار مورد توجه قراردهند:

۱. هنگام دریافت اطلاعات و بازنشر آن انتظار می رود از منبع تولید اطلاعات و صحت و سقم ان مطمئن شوید و مانع از انعکاس «برداشت از موضوع- گمانه و اطلاعات ناقص» شوید.

۲. انتشار گمانه زنی‌ها، شایعات و فایلهای صوتی، تصاویر و ویدئوهای بدون منبع مشخص، ذکر آمار و ارقام بدون تایید از سوی نهادهای رسمی صرفا موجب اضطراب و اغتشاش خبری است و تنها آرامش و امنیت روانی مردم را هدف قرارمی دهد لذا توصیه می شود به اخبار تولیدی رسانه های شناسنامه دار و رسمی توجه گردد .

۳. کرونا، یک مساله جهانی است و شفافیت در اطلاع رسانی موثق و دقیق وظیفه ابلاغی از سوی رئیس جمهور محترم به همه دستگاه هاست و طبعا از رسانه‌ها انتظار می‌رود در این موضوع، دقت را برای صحت،سپس سرعت و رقابت را در اولویت بعدی قرار دهند.

۴. با توجه به تخصصی بودن موضوع، صرفا به انتشار اخبار رسمی از نهادهای ذیربط و در راس آن، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بپردازید

۵. از نشر و درج نظرات و دیدگاه های سایر دستگاه ها، چهره‌ها و مسئولان که متخصص و یا مرتبط با موضوع نیستند حتی الامکان خودداری شود

۶. اهتمام همه رسانه‌های کشور که دغدغه ایران را دارند، افزایش آگاهی مردم، ایجاد همبستگی ملی برای پیشگیری و بسیج همه امکانات برای کاهش انتشار ویروس و درمان مبتلایان احتمالی است و از رسانه‌ها که در این موارد همواره پیشگام و ازهفته ها قبل اطلاع رسانی را اغاز نموده اند انتظار می‌رود، همچنان همین مسیر را تداوم بخشند.

۷. با توجه به انتشار گسترده اخبار جعلی در شبکه‌های اجتماعی، وظیفه رسانه های شناسنامه‌دار و رسمی است که میدان دار و مرجع اطلاع رسانی برای مردم باشند تا ضمن جلوگیری از نگرانی بی مورد موجب حفظ آرامش روانی مردم با دریافت ، اخبار درست و دقیق مورد نیازمردم دراین شرایط شویم.

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=13518

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.