تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024

بیش از ۲ هزار هکتار اراضی استان زیر کشت کلزا قرار دارد

  • کد خبر : 17142
  • 05 آبان 1399 - 9:27
بیش از ۲ هزار هکتار اراضی استان زیر کشت کلزا قرار دارد
رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: در سال زراعی جاری دو هزار و ۲۵۰هکتار از مزارع استان به زیرکشت دانه روغنی کلزا رفته است.

رسول جلیلی با بیان اینکه سطح عقد قرارداد برای کشت کلزا در سال جاری در سطح ۲ هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان است، یادآور شد: در این زمینه با ۴۳۸ بهره بردار عقد قرارداد شده‌است.

وی بیان کرد: به ترتیب شهرستان های نقده، بوکان، پلدشت، میاندوآب، شاهین دژ و پیرانشهر بیشترین سطح زیر کشت این محصول را در استان به خود اختصاص داده اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: ۱۲ تن بذر یارانه دار کلزا از ارقام مختلف هیبرید وارداتی، هیبرید داخلی، بین کلزاکاران استان توزیع شده‌است.

جلیلی با اشاره به کودهای پاییزه توزیع شده بین کشاورزان برای محصول کلزا اظهار کرد: در این راستا یک‌هزار و ۵۰ تن انواع کود های ریز مغذی پائیزه اعم از فسفاته، اوره و ماکرو کامل بین کلزاکاران استان توزیع شده‌است.

وی با بیان اینکه در این راستا بیش از ۶۰ دستگاه ریزکارنده کلزا و سایر دستگاه های ردیف کار کشت گندم آماده سازی و در مزارع به کارگیری شده‌است، افزود: این دستگاهها به منظور رعایت تراکم کشت و استفاده بهینه از مقدار مصرف بذور تامین و در اختیار کشاورزان قرار داده شده‌است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: توسعه و ترویج کشت کلزا در مزارع کشاورزی استان علاوه بر سوداور بودن، افزایش حاصلخیزی خاک، افزایش عملکرد غلات و ایجاد تناوب ، پایداری تولید گندم، کاهش افات و علف های هرزو کمک به خودکفایی کشور برای واردات روغن نباتی ،می‌تواند در مصرف بهینه آب و افزایش راندمان آب مصرفی در مزارع نقش بسزایی داشته باشد.

جلیلی ادامه داد: رعایت تاریخ زمان کشت این محصول تاثیر زیادی در افزایش راندمان تولید آن خواهد داشت ، کشت دانه روغنی کلزا از دهم شهریور ماه در استان آغاز و تا دهم مهرماه سال جاری ادامه داشت.

وی از جمله چالش ها و مشکلات کلزاکاران استان را عدم اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی کلزا توسط شورای اقتصاد، وجود محصولات رقیب با سودآوری بیشتر از جمله آفتابگردان و کدو آجیلی، پیاز ،سیر و غیره ، عدم تامین آب در اراضی پایاب سدها و افزایش قیمت نهاده ها و محدودیت تاریخ کشت عنوان کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد : در راستای بهبود کیفیت و مصرف بهینه آب در مزارع کلزای استان، در سال زراعی جاری ۳ طرح، بهبود تغذیه مزارع ، کشت نشایی و آبیاری میکرو در مزارع شهرستان های نقده و میاندوآب اجرا می شود.

جلیلی با بیان اینکه در حال حاضر بر اساس پایش های به عمل آمده ، وضعیت مزارع کلزای استان از سطح سبز مطلوبی برخوردار هستند و در مرحله ۵ تا ۶ برگی قرار دارند، افزود: امسال مقدار ۶۰۰ لیتر علف کش بوتیزان استار به صورت یارانه ای جهت مبارزه با علف های هرز پهن برگ هم خانواده کلزا در بین کلزا کاران توزیع شده است.

وی تاکید کرد: در سال زراعی گذشته سه هزار و ۶۸۶ هکتار از اراضی استان به محصول کلزا اختصاص یافت که از سطح ۲ هزار و ۶۵۰ هکتار اراضی قابل برداشت، در حدود پنج هزار و ۴۵۴ تن دانه روغنی توسط مراکز خرید دولتی خریداری و تحویل کارخانجات روغن کشی شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=17142

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.