تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024

تعویض یک میلیون کولرگازی فرسوده در مناطق گرمسیر کشور

  • کد خبر : 12965
  • 03 بهمن 1398 - 8:34
تعویض یک میلیون کولرگازی فرسوده در مناطق گرمسیر کشور
سخنگوي صنعت برق در خصوص تصويب طرح تعويض يك ميليون كولر گازي فرسوده در شوراي اقتصاد گفت: اين طرح مي تواند نياز به احداث 2 هزار مگاوات نيروگاه جديد را در كشور مرتفع كند.

دکتر مصطفی رجبی مشهدی بیان کرد: در ایران بالغ بر۲۲ هزار مگاوات از میزان مصرف برق در فصول گرم و در ساعات اوج مصرف، مربوط به وسایل سرمایشی است که به دلیل افزایش تقاضا، این میزان سالانه روبه افزایش است.

 

عضو هیات مدیره و معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیربا اشاره به این که وسایل سرمایشی بیش از ۶۵ درصد از مجموع مصرف برق مناطق گرمسیر یک که عمدتا استان های واقع در سواحل جنوبی کشور را به خود اختصاص می دهند، خاطرنشان کرد: به منظور افزایش بهره وری انرژی در حوزه مصارف سرمایشی، طرح تعویض یک میلیون دستگاه کولرگازی فرسوده در مناطق گرمسیر یک مطرح شد و در ۳۰ دی ماه امسال به تصویب شورای اقتصاد رسید.

 

رجبی مشهدی خاطر نشان کرد: با تعویض یک میلیون کولر گازی فرسوده در مناطق گرمسیر یک، میزان مصرف این کولرها به ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت که منجر به کاهش ۱۶۰۰ مگاواتی میزان مصرف برق کشور می شود.

 

سخنگوی صنعت برق اظهارداشت: کاهش هزینه های خانوار، مدیریت بار برق در تابستان به میزان ۱۶۰۰ مگاوات، کاهش مصرف انرژی کشور به میزان حدود  ۸میلیارد کیلووات ساعت صرفه جویی برق و ۲ میلیارد متر مکعب مصرف گاز نیروگاه ها از جمله مزایای اجرای این طرح به شمار می رود.

 

وی توضیح داد: این طرح می تواند نیاز به احداث ۲ هزار مگاوات نیروگاه جدید را در کشور مرتفع کند چرا که برای تامین ۱۶۰۰ مگاوات برق مورد نیاز، باید حداقل  دوهزار مگاوات نیروگاه جدید احداث شود که با در نظر گرفتن دیگر هزینه ها برای احداث خطوط انتقال، پستها و خطوط توزیع نیاز به سرمایه گذاری بیش از بیست هزار میلیارد تومان دارد.

 

سخنگوی صنعت برق افزود سهم مشترکین داوطلب نصب کولرهای پربازده به صورت اقساط ۲۴ ماه در قبوض برق مشترکان، پس از نصب کولرهای جدید راندمان بالا و اسقاط کولر فرسوده دریافت خواهد شد.

 

رجبی مشهدی اذعان داشت: با توجه به این که هزینه تعویض هر کولر ۶۵۰ دلار معادل ۸ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، سرمایه گذاری در این طرح دوساله بازگشت داده می شود.

 

وی همچنین با بیان این که با تصویب شورای اقتصاد، شرکت توانیر مسئول اجرای این طرح خواهد بود، گفت: کولرهای جدید با بازدهی بالا، توسط سازندگان داخلی تامین خواهد شد که اشتغالزایی مناسبی را در کشور به دنبال خواهد داشت.

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=12965

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.