تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

خریداری بیش از ۵۳۰۰ تُن دانه روغنی کلزا در آذربایجان‌غربی

  • کد خبر : 15736
  • 01 مرداد 1399 - 11:10
خریداری بیش از ۵۳۰۰ تُن دانه روغنی کلزا در آذربایجان‌غربی
کارشناس مسوول دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: امسال، پنج هزار و ۳۱۰ تُن دانه روغنی کلزا در مراکز خرید ۹ شهرستان خریداری شده است.

صولت قلی‌زاده بیان کرد: در سال زراعی جاری، سه هزار و ۶۸۶ هکتار از مزارع استان به کشت کلزا اختصاص یافته که از این مقدار سه هزار و ۳۲۴ هکتار قابلیت برداشت محصول را داشت.

وی اضافه کرد: برای خرید تضمینی این محصول از کشاورزان ۶ مرکز خرید اصلی در شهرستان‌های پلدشت، خوی، نقده، پیرانشهر، میاندوآب و بوکان و سه مرکز خرید فرعی در شهرستان‌های ارومیه، سلماس و مهاباد راه‌اندازی شده است.

کارشناس مسوول دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: از مجموع محصول خریداری شده در استان، چهار هزار و ۸۹۴ تُن محصول خریداری شده برای تحویل به کارخانه‌های تولید روغن بارگیری و ارسال شده است.

قلی‌زاده خاطرنشان کرد: در بین شهرستان‌های آذربایجان‌غربی، پلدشت با ‌هزار و ۶۰۰ هکتار، جایگاه نخست کشت کلزا را در استان به خود اختصاص داده و بوکان با ۵۵۰ هکتار، نقده با ۴۴۷ هکتار، میاندوآب با ۲۳۱ هکتار و پیرانشهر با ۱۶۸ هکتار در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

وی اظهار داشت: امسال ۴۰۰ هکتار مزارع الگو در شهرستان‌های میاندوآب و بوکان با استفاده از بذور داخلی و خارجی (فرانسه) کشت شده که پیش‌بینی برداشت محصول در این مزارع بیش از میانگین استان و حدود ۳.۵ تُن در هکتار است.

کارشناس مسوول دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: امسال دولت برای تشویق کشاورزان برای کشت کلزا قیمت تضمینی  کلزا ، ۴۶ هزار و ۶۰۲ ریال تعیین شد که علاوه بر اولویت توزیع کود شیمیایی در بین کلزاکاران استان، ۷۷۰ لیتر سم آفت بذرخوار کلزا نیز در بین کشاورزان استان به صورت رایگان توزیع شد.

قلی‌زاده با اشاره به اینکه مطالبه کلزاکاران آذربایجان‌غربی در حدود ۲۵۰ میلیارد ریال است ابراز امیدواری کرد با هماهنگی‌ها و مکاتبات صورت گرفته مطالبه کلزاکاران به زودی به حساب کشاورزان استان واریز شود تا کلزاکاران برای کشت دوباره این محصول ترغیب شوند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه خرید کلزا به صورت تضمینی بوده و محصول تولید شده تنها با این قیمت باید تحویل کارخانه‌های تولید روغن داده شود، فرصتی برای ورود دلالان به بازار کلزا وجود ندارد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=15736

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.