تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

سرمازدگی دیررس بهاره در انتظار باغات آذربایجان غربی

  • کد خبر : 14179
  • 18 فروردین 1399 - 8:49
سرمازدگی دیررس بهاره در انتظار باغات آذربایجان غربی
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت: باغداران استان توصیه‌های هواشناسی و کارشناسان جهاد کشاورزی را در خصوص پیشگیری از وقوع سرمازدگی دیر رس بهاره را جدی بگیرند.

اکبر کرامتی با اشاره به این خبر بیان کرد: با توجه به ناپایداری‌های جوی در فروردین ماه سال جاری و احتمال وقوع افت دما و وقوع سرمازدگی‌های دیر رس بهاره در روزهای آتی، باغداران استان توصیه‌های هواشناسی و کارشناسان جهاد کشاورزی را در خصوص پیشگیری از وقوع سرمازدگی دیر رس بهاره را جدی بگیرند.

 

وی با تاکید بر اینکه در زمان افت دما نسبت به سوزاندن کاه، کلش و بقایای گیاهی در کف باغات اقدام شود.افزود: از آتش زدن لاستیک خودداری شود، چرا که دود حاصل از لاستیک سبک بوده و هاله‌ای از دود در سقف باغ ایجاد نکرده و باعث آلودگی هوا خواهد شد.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان تصریح کرد: استفاده از بخاری‌های باغی جهت جلوگیری از سرمازدگی، فعال کردن ما شین‌های مولد باد و همچنین مه پاش ها در هنگام وقوع یخبندان، غرقاب کردن کف باغ با استفاده از آب چاه و استفاده از سامانه هوشمند ضد سرمازدگی در باغاتی که مجهز به این سیستم بوده از جمله این راهکارهای پیشگیری است.

 

کرامتی خاطرنشان کرد: پوشانیدن شاسی‌های نشا کاری، ترمیم پوشش‌های گلخانه‌ای و تنظیم دما و رطوبت در گلخانه‌ها و بازدید دریچه‌ها، حذف علف‌های هرز کف باغات، خودداری از اجرای شخم ناهمگن در کف باغات و همچنین خودداری از هرس باغات به منظور به تأخیر انداختن رشد و شکوفه خصوصاً در باغات انگور تا اطلاع ثانوی از دیگر اقداماتی است که باغداران باید به این نکات توجه کنند.

 

وی اظهار داشت: مرطوب کردن خاک‌های خشک پیش از وقوع یخبندان تا عمق ۳۰ سانتیمتری خاک و اجتناب از خاک ورزی، کنترل دما، رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها و واحدهای قارچ خوراکی، بازدید سوخت و سیستم گرمایش و تدارک سوخت احتیاطی نیز از جمله نکاتی است که نباید فراموش شود.

 

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=14179

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.