تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024

سمندرهای آذربایجانی و کردستانی در معرض انقراض قرار دارند

  • کد خبر : 15650
  • 27 تیر 1399 - 10:30
سمندرهای آذربایجانی و کردستانی در معرض انقراض  قرار دارند
رئیس اداره حیات وحش محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: سمندرهای آذربایجانی و کردستانی در معرض انقراض قرار گرفتند.

امید یوسفی با اشاره به اینکه ۳۵۰ سمندر کردستانی و ۸۰ حلقه سمندر آذربایجانی در زیستگاه‌های مربوطه شمارش شده است، اظهار داشت: در مجموع ۴۳۰ حلقه سمندر در دو مرحله با حضور ۱۵ نفر از کارشناسان شمارش شد.

وی با اشاره به اینکه این‌گونه از سمندرها در حال انقراض قرار گرفته‌اند، افزود: سمندرهای آذربایجانی و کردستانی به دلیل حساس بودن به شرایط محیطی همواره با آسیب‌های بسیار جزیی و آلودگی بسیار کم منابع آبی از بین می‌روند.

رییس اداره حیات وحش محیط زیست آذربایجان‌غربی تصریح کرد: در سال‌های گذشته به دلیل خشک شدن چشمه‌ها و تغییر کاربری و شکار آن‌ها توسط پرندگان و مار‌ها این گونه نادر، بسیاری از زیستگاه‌های خود را از دست داده و در شمار گونه‌های در حال انقراض قرار گرفته است.

وی  با اشاره به زیستگاه این گونه از سمندرها اظهار داشت: در این سرشماری، ۱۵۰ حلقه سمندر کردستانی در زیستگاه سارده‌کوهستان بوکان، ۱۰۰ حلقه در زیستگاه قلات‌شای مهاباد، ۵۰ حلقه در پردانان پیرانشهر و ۵۰ حلقه در خرپاپ سردشت شمارش شد.

یوسفی تصریح کرد: زیستگاه سمندر آذربایجانی در زیستگاه تالجار اشنویه زیست می‌کند که در این سرشماری ۸۰ حلقه شمارش شد.

وی عنوان کرد: سرشماری سمندر‌ها در دو مرحله در زیستگاه‌های آن انجام می‌شود و در این راستا در مرحله نخست سمندر‌های مشاهده شده علامت‌گذاری شده و در مرحله دوم سمندر‌هایی که مشاهده می‌شود از نظر علامت‌گذاری مورد پایش قرار می‌گیرد تا آمار دقیق‌تری از تعداد سمندر‌ها در آن زیستگاه به دست بیاید.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=15650

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.