تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024

ضرورت توسعه زنجیره ارزش افزوده گیاهان دارویی در استان

  • کد خبر : 14801
  • 02 خرداد 1399 - 11:25
ضرورت توسعه زنجیره ارزش افزوده گیاهان دارویی در استان
مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بر ضرورت توسعه زنجیره ارزش افزوده گیاهان دارویی در استان تاکید کرد.

بیتا احمدیان در جلسه ای که به منظور هماهنگی در اجرای طرح توانمند سازی زنان روستایی و عشایری بر اساس زنجیره ارزش گیاهان دارویی، برگزار شده بود با بیان این مطلب اظهار کرد: اجرای این پروژه با توجه به نقش موثر و سازنده زنان روستایی و عشایری و استفاده از توانمندی آنها در فرآیند توسعه پایدار در سال ۹۸ به سازمان جهاد کشاورزی استانها ابلاغ شد که اجرای این طرح درسطح استان در دست اجراست.

وی افزود: با توجه به افزایش تقاضای مردم به استفاده از گیاهان دارویی و ترجیح دادن آن نسبت به مصارف داروهای شیمیایی، در سال جاری این طرح در شهرستان ارومیه در ۹ سایت الگویی به مساحت ۲ هکتار برنامه ریزی و اجرا می شود.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: تغییر الگوی کشت محصولات زراعی آب بر به سمت گیاهان دارویی، حفظ منابع پایه و ارزش افزوده بالا را به همراه دارد. کشت گیاهان دارویی به دلیل نیاز آبی کم در شرایط خشکسالی و قابلیت تولید در زمین‌های کم بازده می‌تواند در افزایش بهره وری از منابع آب و خاک مؤثر واقع شود.

در ادامه رامین حمیدی رییس اداره ترویج جهاد کشاوزی ارومیه اظهار کرد: با وجود افزایش سطح کشت گیاهان دارویی، هنوز هم ۹۰ درصد مواد خام از طبیعت تامین می شود که علاوه بر تخریب منابع طبیعی، نیازهای کیفی و کمی کارخانه های تولید کننده را تامین نمی کند و توسعه کشت و فرآوری گیاهان دارویی تنها راه تامین پایدار این نیاز خواهد بود .

او با بیان اینکه با فراهم نمودن زمینه توسعه کشت گیاهان دارویی کم آب بر، اشتغال پایدار برای کشاورزان و کارخانه های فرآوری گیاهان دارویی نیز ایجاد می شود، افزود: در این راستا دفتر توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری با انعقاد تفاهم نامه ای با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و با همکاری مجری طرح گیاهان دارویی وزارتخانه اقدام به اجرای طرح توانمندسازی زنان روستایی و عشایری بر اساس زنجیره ارزش گیاهان دارویی نموده است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=14801

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.