تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024

طرح پایش آنفلوآنزای فوق حاد طیور در استان در حال اجراست

  • کد خبر : 17790
  • 15 آذر 1399 - 10:51
طرح پایش آنفلوآنزای فوق حاد طیور در استان در حال اجراست
مدیرکل دامپزشکی آدربایجان غربی گفت: طرح پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سراسر استان درحال انجام است.

سید امید خلیل زاده از اجرای منظم مراقبت و پایش‌های مداوم، در راستای کنترل و پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان توسط کاشناسان این اداره کل در سطح استان خبر داد.

وی با اشاره به ورود سامانه‌های پر فشار و سرد در استان به منظور جلوگیری از بیماری‌های مرتبط با فصل سرما به ویژه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، از فعالان حوزه طیور استان اعم از شرکت‌های مرغ مادر تخمگذار و پرورش دهندگان مرغ گوشتی صنعتی طیور بومی و سایر ماکیان خواست ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی را رعایت کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان تاکید کرد: باید ضمن جدی گرفتن هرگونه تلفات غیر عادی طیور موارد را بلافاصله به نزدیکترین شبکه دامپزشکی گزارش دهند.

خلیل زاده تصریح کرد: مراقبت و پایش‌های لازم در سطح مرغداری ها، واحد‌های طیور بومی و همچنین تالاب‌ها با توجه به خطر بالای انتشار بیماری در زیستگاه‌های پرندگان، از جمله اقدامات بسیار موثر در زمینه کنترل و مبارزه از این بیماری است که بصورت مداوم و مستمر توسط کارشناسان اداره کل انجام می‌گردد.

وی از مرغداران فعال استان خواست، نسبت به رعایت دستورالعمل‌های قرنطینه‌ای، بهداشتی و امنیت زیستی دامپزشکی به ویژه در این زمان که فصل مهاجرت پرندگان است و خطر شیوع بیماری و ماندگاری ویروس بیشتر می‌باشد، توجه ویژه و جدی داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: با هدف جلوگیری از انتقال عامل بیماری به طیور بومی و یا واحد‌های صنعتی و گسترش آن در کشور رعایت مواردی از قبیل اعلام گزارش هر گونه بروز تلفات غیر متعارف در طیور بومی در اسرع وقت به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها و یا خانه‌های بهداشت، محصور نمودن محل نگهداری طیور بومی و قطع ارتباط با پرندگان آزاد پرواز،  کاهش مصرف دان و آب و کاهش تولید در واحد‌های صنعتی توسط مسئول فنی بهداشتی و یا مدیریت واحد به نزدیکترین اداره دامپزشکی، ممنوعیت خرید و فروش طیور بومی بصورت دوره‌گردی در دستور کار است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=17790

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.