تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 19 شوال 1445 Saturday, 27 April , 2024

عملیات بیولوژیک وبیومکانیک درسطح مراتع استان اجرا می شود

  • کد خبر : 17633
  • 06 آذر 1399 - 8:23
عملیات بیولوژیک وبیومکانیک درسطح مراتع استان اجرا می شود
مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی از اجرای ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار عملیات بیولوژیک وبیومکانیک درسطح مراتع استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گوروش، قاسمی اظهارداشت: در سطح ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار از مراتع استان آذربایجان غربی، عملیات بیولوژیک و بیومکانیک با صرف اعتبار۲۵ میلیارد ریال از محل اعتبارت صندوق توسعه ملی در سال جاری دردست اجراست.اجرای عملیات بیولوژیک وبیومکانیک درمراتع

وی اجرای این طرح‌ها را به منظور احیاء، تثبیت خاک و حفظ ذخایر ژنتیکی و گونه‌های شاخص مراتع، عنوان کرد و افزود: امسال عملیات بذرپاشی، کپه کاری، علوفه کاری و قرق در سطح ۵۶۰۰ هکتار از مراتع استان در حال اجرا است.

مدیر کل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربیتصریح کرد: چرای بی‌رویه دام، چرای زود رس و طولانی بودن فصل چرا، فعالیت‌های نامناسب کشاورزی و توسعه اراضی زراعتی دیم در عرصه مراتع از جمله مشکلات اساسی پیش روی حفاظت از منابع طبیعی است که با مشارکت جوامع محلی و بهره‌برداران محلی در حفاظت از اراضی ملی، نتایج موثر و مطلوبی در مدیریت مراتع حاصل می‌شود.

قاسمی اضافه کرد: با توجه به مرغوبیت خاک و شرایط آب و هوایی مراتع این استان یکی از غنی‌ترین مراتع کشور است و در این مراتع از بذر گیاهان دارویی و مرتعی مانند باریجه، آنغوزه، اسپرس و چاودار در کاشت استفاده می‌شود.

قاسمی در پایان خاطرنشان کرد: به منظور تسریع در تحقق مدیریت پایدار و بهره برداری اصولی از مراتع و بر اساس بخشنامه صادره از سوی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تمامی پروانه‌های چرای دام (پروانه‌های مرتعداری) که تا پایان سال ۹۸ صادر شده است، باید حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ منجر به طرح اجرایی شود که در غیر این صورت این پروانه‌ها فاقد اعتبار خواهند بود و نسبت به ابطال آن‌ها اقدام خواهد شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=17633

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.