تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024

فضای مبارزه با ریشه‌های فساد و تبعیض در جامعه بیشتر شده است

  • کد خبر : 17847
  • 17 آذر 1399 - 12:45
فضای مبارزه با ریشه‌های فساد و تبعیض در جامعه بیشتر شده است
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: از سالیان گذشته فضای مبارزه با ریشه‌های فساد، تبعیض و رانت در کشور قوی‌تر و بیشتر شده و مجلس شورای اسلامی نیز جدای از موضوعات ضدفساد و تبعیض نیست.

وحید جلال‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گوروش نیوز، با اشاره به ۱۶ آذر و روز دانشجو اظهار داشت: همان‌گونه که شهید بهشتی به درستی اشاره کرد دانشجو حکم موذن، آگاهی‌بخشی و هشداردهندگی را در جامه اسلامی بر عهده دارد و ۱۶ آذر در تاریخ معاصر یک نقطه عطف و روز مهمی به شمار می‌رود.

وی افزود: در روز دانشجو، دانشجویان مبارز علاوه بر نشانه گرفتن حضور استعمار در ایران، استبداد داخلی را  نیز نشانه گرفتند که نشان از تیزهوشی و تیزبینی دانشجویان مبارز آن موقع دارد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خوشبختانه همان حرکت سبب شد که جریان‌های انقلابی و مبارز در دانشگاه ریشه دوانده و بعدها در نهضت اسلامی امام خمینی(ره)، دانشگاه‌ها و دانشجو نقش بسیار جدی را در انقلاب و پیروزی آن بر عهده گرفتند و در جنگ تحمیلی نیز همان جریانی که از ۱۶ آذر آغاز شده بود به یک جریان جدی دانشجویی در دفاع مقدس تبدیل شد.

جلال‌زاده با تأکید بر اینکه امروز هم جریان‌های دانشجویی پیشران حرکت‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هستند خاطرنشان کرد: ۱۶ آذر روز بسیار مهمی از جهت بیداری و آگاهی برای قشر دانشجو بوده و بنابراین همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی به صورت مکرر فرمودند، دانشجو و دانشگاه غیرسیاسی، بی‌خاصیت است چون دانشجو باید آگاه بوده و در وسط میدان حضور داشته باشد یعنی باید نسبت به مسائل پیرامونی خود حساسیت داشته و حتی به عنوان یک قشر مرجع بتواند اقشار دیگر را نیز پای صحنه آورد که خوشبختانه تاکنون همین‌گونه بوده و قشر دانشجو به عنوان اقشار پیش‌رو و مرجع جامعه اسلامی قلمداد شده‌اند.

وی با اشاره به مطالبات دانشجویان از نمایندگان مجلس در موضوع مبارزه با فساد گفت: از سالیان گذشته فضای مبارزه با ریشه‌های فساد، تبعیض و رانت در کشور قوی‌تر و بیشتر شده و مجلس شورای اسلامی نیز جدای از موضوعات ضدفساد و تبعیض نیست.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بیشتر نمایندگان مجلس در دوره تبلیغات انتخاباتی خود به مردم حوزه‌های انتخابیه خود قول داده‌اند که قوانینی را به تصویب برسانند که هم فرد و هم دستگاه فاسد را مورد هدف قرار داده و هم علت‌ها و ریشه‌های فساد را مورد توجه قرار دهند.

جلال‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر از جمله قوانین دقیق و جدی که مجلس یازدهم در دستور کار جدی قرار دارد، بحث«شفافیت» است اضافه کرد: بی‌تردید زمانی فساد ریشه دوانده و خود را به رخ همگان می‌کشد که هیچ شفافیتی وجود نداشته باشد.

وی اظهارداشت: از سوی دیگر باید تنقیح قوانین مورد توجه قرار گیرد و در این راستا متاسفانه تعداد قوانینی که از اولین دوره تشکیل مجلس شورای اسلامی در ایران به تصویب رسیده بسیار بالا بوده در حالی که همه آنها نیاز به تنقیح دارد یعنی باید قوانین موازی کنار گذاشته شده و خلاهای قانونی درست دیده شود تا آنها را در راستای گره‌گشایی کار مردم به تصویب برساند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطالبات دانشجویان در زمینه عدالت اجتماعی‌ اذعان داشت: متأسفانه در هیچ کدام از ادوار مختلف مجلس، بحث نظارت به صورت جدی پیگیری نشده و بعضا نظارت‌ها به مباحث شخصی، شهری یا منطقه‌ای تبدیل شده است و مجلس شورای اسلامی نتوانسته از موضع نظارت ورود کند.

جلال‌زاده افزود: بنابراین مجلس یازدهم قصد دارد، در کنار اهتمام به تصویب قوانین درست و به موقع، بحث نظارت خود را نیز پیگیری کند.

وی تصریح کرد: بی‌تردید اگر مجلس شورای اسلامی بعد نظارتی خود را با جدیت پیگیری کند، می‌تواند در راستای مبارزه با فساد گام بردارد چون نباید موضوعی سال‌ها در کشور وجود داشته و در حال انجام باشد و پس از آن متوجه ایجاد فساد، تبعیض و رانت آن شویم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: براساس قانون اساسی، هر نماینده مجلس می‌تواند در همه امور کشور ورود، نظارت و سوال کند، بنابراین امید است که مجلس یازدهم در کنار شفافیت و تنقیح قوانین، در بحث نظارت نیز سربلند باشد.

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=17847

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.