تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024

مراکز بوجاری استان حق فروش بذر ندارند

  • کد خبر : 15224
  • 30 خرداد 1399 - 12:15
مراکز بوجاری استان حق فروش بذر ندارند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: مراکز بوجاری که اقدام به فعالیت غیرقانونی و فروش بذر می‌کنند باید به اداره تعزیرات حکومتی برای برخورد قانونی معرفی شوند.

رسول جلیلی با اشاره به اینکه مصرف بذور گواهی شده و اصلاح شده، در کشور و به تبع آن در استان در بین کشاورزان به تدریج در حال کاهش است، اظهار داشت: کاهش آن سبب کاهش کیفیت محصولات تولیدی کشاورزی شده و ادامه این روند نگران کننده است.

وی با اشاره به فعالیت غیرقانونی بوجاری‌کنندگان کودهای خودمصرفی، تصریح کرد: وظیفه این مراکز بر این است که بذر کشاورز را بوجاری و ضدعفونی کنند و سپس همان بذر را به آنها بازگردانده و حق‌العمل بگیرند و بیش از این نباید کاری انجام دهند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: متاسفانه فعالیت‌های غیرقانونی تعداد محدودی از مراکز سبب شده که روند فراوری محصول گواهی شده و روند حرکتی که در استفاده حداکثری از بذور اصلاح شده و گواهی شده وجود دارد، مختل شود و بنابراین باید با جدیت با این موضوع برخورد شود.

جلیلی خاطرنشان کرد: بنابراین باید کمیته پایش از لحاظ سیستم بازرسی و نظارت تشکیل شده و از مزارعی که از بذور گواهی شده استفاده شده با سایر مزارع مورد مقایسه قرار گیرد، تا نتیجه افزایش راندمان تولید به اطلاع کشاورزان رسانده شود.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر مراکز بوجاری که اقدام به فعالیت غیرقانونی و فروش بذر می‌کنند باید به اداره تعزیرات حکومتی برای برخورد قانونی معرفی شوند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: بی‌شک فعالیت واحدهای بوجاری باید در حیطه مجوزی که برای آنها صادر شده انجام شود و در غیر این صورت با آنها برخورد می‌شود.

وی با تاکید بر ساماندهی مراکز فراوری بذور در استان، تصریح کرد: همچنین شرکت‌های بوجاری باید با نصب بنر یا تابلو به مردم اعلام کنند که فعالیت آنها صرفا دریافت حق‌العمل و ضدعفونی بذر و بوجاری است

جلیلی تاکید کرد: از مزایای استفاده بذرهای گواهی شده می توان به یکنواختی محصول در مزارع، مدیریت بهتر نهاده های مصرفی از جمله انواع کودها و افزایش تولید در واحد سطح اشاره کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=15224

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.