تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 15 شوال 1445 Tuesday, 23 April , 2024

واکسینه ۲۰هزار دام سنگین برعلیه تب برفکی در آذربایجان‌غربی

  • کد خبر : 16781
  • 09 مهر 1399 - 6:08
واکسینه ۲۰هزار دام سنگین  برعلیه تب برفکی در آذربایجان‌غربی
سرپرست اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: ۲۰ هزار دام سنگین در این استان با همکاری بخش خصوصی و روستاییان برعلیه تب برفکی واکسینه شدند.

سید امید خلیل زاده اظهارداشت: فاز دوم مایه کوبی دام سنگین آذربایجان غربی اعم از گاو و گاو میش با هدف کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری‌ واگیردار و مهلک تب برفکی انجام می‌شود.

وی افزود: جمعیت هدف گذاری شده ۳۰۰ هزار راس دام سنگین است که در همه واحدهای اپیدمیولوژیک در شهریور و مهرماه با همکاری ۹۵ مرکز مایه کوبی بخش خصوصی با نظارت اکیپ نظارتی بخش دولتی انجام می‌شود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: یکی از راه‌های کنترل بیماری فوق العاده مسری و مهلک تب برفکی،  علاوه بر لزوم رعایت مقررات بهداشتی قرنطینه ای، واکسیناسیون مرتب و دوره ای جمعیت حساس دامها استان می‌باشد.

خلیل زاده خاطرنشان کرد: دامداران در کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار نقش مهمی برعهده دارند و می‌توانند با رعایت موارد بهداشتی، عدم تردد در میادین دام سنتی، واکسیناسیون به موقع و ضد عفونی دامداری‌های خود در کنار ادارات دامپزشکی از شیوع این بیماری‌ها جلوگیری کنند.

وی اضافه کرد: تعرفه های مایه کوبی اساسا تحت نظارت اداره دارو و درمان اداره کل دامپزشکی و شبکه های شهرستانهاست.

سرپرست اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی همچنین با اشاره به واکسیناسیون رایگان حیوانات خانگی اعم از سگ و گربه برعلیه بیماری هاری به مناسبت هفتم مهرماه روز جهانی هاری بیان کرد: این واکسیناسیون برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری در جوامع در معرض خطر و حمایت از تلاش‌های بیشتر در جهت کنترل بیماری هاری است.

خلیل زاده با تاکید بر اینکه عمده ترین راه پیشگیری از بیماری هاری تزریق واکسن است، بیان داشت: به دامداران و افرادی که در تماس با دام هستند توصیه می‌شود نسبت به واکسیناسیون حیوانات خانگی اقدام کنند.

وی گفت: واکسیناسیون سگ های روستایی و عشایری به صورت مستمر در برنامه های مبارزه ای این اداره کل در سطح کلیه واحدهای روستایی به صورت رایگان در طول سال در حال اجرا است.

خلیل زاده ادامه داد: طی ۶ ماهه نخست سال جاری تعداد هشت هزار و ۶۹۱ قلاده سگ علیه بیماری هاری مایه کوبی شده‌اند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=16781

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.