تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ 10 شوال 1445 Thursday, 18 April , 2024

پیش بینی تولید بیش از ۲۶۵هزار تن انگور در آذربایجان‌غربی

  • کد خبر : 16144
  • 29 مرداد 1399 - 8:51
پیش بینی تولید بیش از ۲۶۵هزار تن انگور در آذربایجان‌غربی
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید انگور از باغ‌های استان طی امسال، افزون بر 265 هزار تن باشد.

رسول جلیلی با اشاره به آغاز برداشت انگور از باغ‌های آذربایجان‌غربی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید انگور از باغ‌های استان ۱۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و پیش‌بینی تولید این محصول طی امسال در استان افزون بر ۲۶۵ هزار تن است.

وی افزود: سطح زیرکشت باغات انگور استان ۲۱ هزار و ۸۰۸ هکتار بوده و ارومیه رتبه اول را از نظر سطح زیرکشت این محصول برخوردار است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: باغات بارور انگور استان ۲۰ هزار و۷۹۵ هکتار بوده و به ۲ صورت دیم و آبی هستند و از مجموع ۲۶۵ هزار تن انگور تولیدی در استان، ۲۴۴ هزار و ۶۰۱ تن  به صورت آبی و بقیه به صورت دیم برداشت می‌شود.

جلیلی تصریح کرد:  عمده شهرهای تولید کننده نیز ارومیه، میاندوآب، نقده، سردشت، پیرانشهر، مهاباد، اشنویه و شاهین دژ است و عمده باغات دیم انگور در شهرستان‌های سردشت و پیرانشهر قرار دارند.

وی با بیان اینکه بخشی از انگور تولیدی استان سالانه به کشورهای همسایه  صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: عمدتا بیش از ۳۰ رقم انگور در استان تولید می‌شود که از جمله آنها می‌توان به سفید کشمشی، قرمز کشمشی، تبرزه سفید و قرمز، ریش بابا، حسینی، خلیلی، لعل بیدانه و قزل اوزوم اشاره کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یادآور شد: به تازگی ارقام خارجی از جمله فلیم، ترکمن و سایر ارقام در برخی نقاط در حال توسعه است.

جلیلی با اشاره به اینکه از برگ مو و هسته این میوه بهشتی برای تهیه غذا و روغن گیری استفاده می‌شود،اضافه کرد: انگور به صورت دوشاب (شیره)، کشمش، سبزه، آبمیوه، سرکه و غوره در صنایع تبدیلی مورد مصرف قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: زمان برداشت انگور از برحسب ارقام و مناطق استان از اوایل شهریور ماه تا اواخر مهر ماه است و  از کل محصول تولیدی ۶۰ درصد به صورت تازه خوری در استان و سایر نقاط کشور مصرف شده، مقداری نیز صادر شده و بقیه در صنایع تبدیلی به صورت آب میوه، کشمش و شیره انگور فرآوری می‌شود.

رییس جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اذعان کرد:باغات انگور به طور عمده در ارومیه ، میاندوآب و نقده توسعه یافته است و حدود ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات استان را شامل می شود.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=16144

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.