تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024

کمیسیون کشاورزی مجلس خواستار توجه جدی دولت به تنظیم بازار شد

  • کد خبر : 17321
  • 18 آبان 1399 - 9:09
کمیسیون کشاورزی مجلس خواستار توجه جدی دولت به تنظیم بازار شد
نائب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: کمیسیون کشاورزی مجلس با ارسال نامه به رئیس جمهور خواستار توجه جدی به بحث تنظیم بازار و واردات نهاده‌های کشاورزی توسط دولت شد.

جلال محمودزاده با اشاره به بررسی موضوع بازگشت اختیارات بازاریابی و تنظیم بازار از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: هم اکنون این مسئله در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد: در مجلس دهم قانونی به تصویب رسید که تنظیم بازار و نیز صادرات و واردات بر عهده وزارت جهاد کشاورزی باشد اما مدتی پیش سران سه قوا این اختیارات را از وزارت جهاد کشاورزی گرفته و به وزارت صمت محول کردند که هم اکنون در کمیسیون تخصصی پیگیر این مسئله هستیم تا این اختیارات به جهاد کشاورزی بازگردد و در نتیجه تولید، بازرگانی و تنظیم بازار در یک وزارتخانه متمرکز شود چون در این صورت بهتر می توان مسئله را کنترل کرد.

نائب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: بی‌تردید یکی از عوامل گرانی و افزایش قیمت نهاده‌ها که در کشور به وجود آمده، همین دوگانگی در تصمیم‌گیری بین دو وزارتخانه بوده است.

وی بیان کرد: یعنی هم وزارت صنعت معدن و هم جهاد کشاورزی در بحث بازاریابی و تنظیم بازار و واردات و صادرات دخالت دارند که این موضوع در کمیسیون مربوطه دنبال شد تا این وظایف دوباره به جهاد کشاورزی بازگردد و تنظیم بازار و بازاریابی را انجام دهد.

محمودزاده در ادامه با اشاره به اینکه در رابطه با خرید تضمینی محصولات راهبردی مانند گندم طرحی در مجلس نوشته و به تصویب رسید افزود: اخیرا این موضوع به شورای نگهبان ارجاع شد تا در رابطه با شیوه قیمت گذاری این محصولات که در گذشته وزارت اقتصاد در راس کار بود و در شورای اقتصاد، قیمت محصولات کشاورزی را تعیین می کردند، تصمیم گیری شود.

وی اظهار داشت: در گذشته، وزیر جهاد کشاورزی یک نفر از ۱۷ نفر عضو آن شورا بود و اختیارات چندانی نداشت اما در قانون جدید هم کشاورزان نمونه، هم نظام مهندسی کشاورزی و هم وزیر جهاد کشاورزی در تعیین قیمت محصولات کشاورزی تصمیم‌گیری می‌کنند.

نائب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه امسال برای نخستین بار قیمت گندم ۶۰ درصد افزایش یافته در صورتی که در سالیانه گذشته به صورت متوسط بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش می‌یافت.

وی با اشاره به اینکه موضوع کنترل واردات نهاده‌های کشاورزی در گمرکات جزو برنامه‌های مجلس بود تصریح کرد: اخیرا کمیسیون تخصصی کشاورزی از گمرکات کشور و بنادر بازدید و گزارشی از مشکلات و معضلات نهاده‌های کشاورزی تهیه کرد که این گزارش به وزرای صمت، جهاد کشاورزی و رئیس جمهور ارسال شد تا در بحث تنظیم بازار و واردات نهاده‌های کشاورزی دقت بیشتری شده و محصول به موقع وارد کشور شود و در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=17321

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.