تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 18 شوال 1445 Friday, 26 April , 2024

تولید پودر عسل در استان مجوز صنعتی گرفت

  • کد خبر : 16247
  • 04 شهریور 1399 - 11:33
تولید پودر عسل در استان مجوز صنعتی گرفت
عامل توسعه خوشه عسل آذربایجان‌ غربی از دریافت مجوز صنعتی تولید پودر عسل در استان خبرداد.

سهراب عبدالله‌زاده با اشاره به برگزاری رویداد شتابی اخیر دانشگاه علمی کاربردی استان و اینکه نزدیک به ۴۰ ایده در آن ارائه شد اظهار داشت: از این تعداد ۶ ایده به مرحله نهایی رسید که در ۳۰ مرداد امسال اختتامیه آن برگزار و سه ایده برتر مورد تقدیر قرار گرفت.

وی افزود: یکی از ایده‌ها، عسل پروبیوتیک یا فراسودمند بود که توسط کنسرسیوم صادراتی عسل استان ارائه شد و ایده دوم چسب‌ زخم بود که با توجه به خاصیتی که عسل در ترمیم زخم‌ها به ویژه پس از عمل‌های جراحی برای جلوگیری از عفونت‌های پس از آن استفاده می‌شود.

عامل توسعه خوشه عسل آذربایجان‌ غربی گفت: سومین ایده نیز که نمونه اولیه آن ساخته شده بود عسل‌ ریز بود یعنی دستگاهی که عسل مورد نیاز را تحویل داده و این دستگاه بیشتر در هتل‌ها، فروشگاه‌ها، برای صبحانه و یا برای فروش به مقدار کم و یا مصرف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عبدالله‌زاده تصریح کرد: یک ایده مناسب دیگر مانند کندوی هوشمند برای بالا بردن راندمان در زنبورستان‌ها و همچنین ایده نگهداری زنبورها در برابر آفت‌ها است که می‌تواند با استفاده از داروی هوشمند برای آنها کمک کند.

وی با اشاره به اینکه زمان تحویل خوشه به تعداد ۱۹۰ نفر اشتغال وجود داشت گفت: پس از تحویل خوشه با توسعه واحدها و یا ایجاد واحدهای جدید به ۲۵۰ نفر اشتغال مستقیم رسیده اما در مجموع میزان افرادی که در صنعت زنبورداری استان مشغول هستند عدد بزرگی است چون زنبورداری در بیشتر مزارع شغل دوم محسوب می شود.

عامل توسعه خوشه عسل آذربایجان‌ غربی به موضوع ساخت دستگاه‌های تصفیه عسل، دستگاه زهر گیر و دستگاه حرارت‌دهی در استان خبر داد و اظهار داشت: ساخت این دستگاه‌ها جزو نیازهای فناورانه صنعت است چون هم باید کیفیت بسته بندی‌ها و فراواری‌ها افزایش یافته و هم به نوعی سبد محصولات تکمیل شود و این کارها در سه سال گذشته انجام و فناوری‌های آن در خوشه نهادینه شده است.

عبدالله‌زاده تصریح کرد: یکی از محصولات مهمی که در سطح کشور بی‌نظیر است، تولید پودر عسل در یکی از واحدهای خوشه بوده که مجوز تولید صنعتی گرفته است.

عامل توسعه خوشه عسل آذربایجان‌ غربی در ادامه در مورد وضعیت بسته‌بندی عسل در استان گفت: متاسفانه علاوه بر کیفیت پایین تولیدات، در برخی موارد بسته‌بندی محصولات نیز ضعیف است.

وی در مورد مشکلات صادرات بیان کرد: هم اکنون کشورهای همسایه از جمله ترکیه، عراق، افغانستان، ارمنستان و آذربایجان از تولید مازادی در عسل برخوردار بوده و از نظر تولید عسل اشباع شده‌اند و ورود عسل به این کشورها ممنوع است.

عبدالله‌زاده با اشاره به اینکه کشورهای خلیج فارس و کشورهای اروپایی از استانداردهای بالایی در تولید عسل برخوردار هستند، افزود: ورود این محصول به کشور روسیه نیز استاندارد خاص خود را دارد چون استاندارد گران قیمتی است.

در ادامه نیز با اشاره به اینکه کنسرسیوم صادراتی عسل متشکل از ۶ واحد تولیدکننده یا بسته‌بندی کننده تشکیل شده است اظهار داشت: هم اکنون زیرساخت‌های آن در حال آمادگی است و شاید همین کنسرسیوم صادراتی، عسلی تولید کند که راه را برای صادرات عسل به روسیه که بازار آن از نظر کمیت و قیمتی مطلوب است را باز کند.

وی با ابراز خرسندی از اینکه از نظر نظارتی بر واحدهای تولیدکننده، نظارت اداره بهداشت بسیار مطلوب است گفت: این اداره بررسی‌های لازم را انجام داده و اگر مواردی باشد با آنها برخورد می‌شود اما متاسفانه عسل استاندارد اجباری ندارد و اگر دست استاندارد باز باشد نظارت‌ها افزایش یافته اما نظارت در فروشگاه‌ها و در سطح شهر به شدت ضعیف و در حد صفر است.

عبدالله‌زاده بیان کرد: بارها اتفاق افتاده که افرادی غیرمجاز عسل‌های سمی و سرطان‌زا را در کنار خیابان توزیع کرده و هیچ متولی نداشته است و از سوی دیگر متاسفانه با توجه به اینکه انجمنی در این زمینه وجود ندارد، هیچ برخوردی مبنی بر جمع‌آوری و معدوم کردن محصولات انجام نشده است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=16247

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.