تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024

پرداخت یارانه‌ها بی‌اخلاقی و پوپولیسم است

  • کد خبر : 11776
  • 18 اردیبهشت 1396 - 3:04
پرداخت یارانه‌ها بی‌اخلاقی و پوپولیسم است

ه گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، مناظره سید یاسر جبرائیلی فعال سیاسی اصولگرا و معاون آموزش خبرگزاری فارس و صادق زیباکلام عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب امروز (یکشنبه ۱۷ اردیبهشت) در محل خبرگزاری فارس برگزار شد. در ابتدای این مناظره صادق زیباکلام در پاسخ به سوال […]

ه گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، مناظره سید یاسر جبرائیلی فعال سیاسی اصولگرا و معاون آموزش خبرگزاری فارس و صادق زیباکلام عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب امروز (یکشنبه ۱۷ اردیبهشت) در محل خبرگزاری فارس برگزار شد.

در ابتدای این مناظره صادق زیباکلام در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه برخی نامزدها در مناظره‌های اخیر به انشاءخوانی پرداختند، تصریح کرد: ای کاش مشکل ما همین طفره رفتن و انشاءخوانی بود من فکر می‌کنم آنقدر تقوا و اخلاق سیاسی در جامعه ما سقوط کرده و پایین آمده که این مسئله پیش آن صفر است. هدف نظام جمهوری اسلامی مثل آب خوردن دروغ گفتن، حق و ناحق کردن و پوپولیسم و عوام‌فریبی نبود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به سخن حضرت علی (ع) مبنی بر اینکه حکومت از آب دهان بز هم کمتر است، بیان کرد: خوش به حال غربی‌ها که دین و ایمان ندارند و این بی‌اخلاقی‌ها را در انتخابات انجام نمی‌دهند به کجا رسیده‌ایم که اینقدر حکومت و قدرت برای ما مهم شده است؟

زیباکلام در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابیش از عملکرد دولت تصریح کرد: عملکرد دولت از دید شما قابل دفاع نیست. اگر آقای روحانی در این چند سال ماه را در دست راست و خورشید را در دست چپش می‌گرفت قابل دفاع نبود. از نظر شما برجام دروغ بوده و در این ۳ سال و نیم دولت هیچ کاری نکرده است.

وی افزود: شما می‌خواهید القاء کنید چون دولت دستاوردی نداشت بنابراین انشاءخوانی می‌کردند چرا که حرفی برای مطرح کردن نداشتند. اما کسی که کارنامه‌اش از ۸۴ تا ۹۲ این کشور است انتقاداتش علیه دولت بیشتر به جوک شبیه است و گاها تبدیل به یک کمدی کلاسیک می‌شود که هم باید به آن خندید و هم گریست.

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در پاسخ به سوال مجری مبنی بر عصبانی بودن رئیس جمهور و دادن نسبت‌های بد به منتقدان توسط وی بیان کرد: بی‌اخلاقی و پوپولیسم یعنی سیاستی تحت عنوان پرداخت یارانه وضع بشود که عملا در جهت بهره‌برداری سیاسی است. شما یک نظام را پیدا نمی‌کنید که به صورت فله‌ای سر هر ماه مقداری را به مردم می‌پردازد.

زیباکلام ضمن انتقاد از روند اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها تصریح کرد: شما از یک دانشجوی سال اول رشته اقتصاد بپرسید که آیا درست است که فردی که ماهیانه ۵ میلیون حقوق دارد ۴۵ هزار تومان بدهیم و به کسی هم که ماهیانه ۵۰۰ هزار تومان دارد نیز ۴۵ هزار تومان بدهیم.

وی افزود: حاصل این وضعیت این است که ۸۰ درصدی که این مبلغ را نیاز ندارند آن را می‌گیرند و دردی از نیازمندان دوا نمی‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به متوسط بودجه عمرانی کل کشور در ۵ سال گذشته گفت: متوسط بودجه عمرانی کل کشور در ۵ سال گذشته به ۱۰۰ میلیارد هم نمی‌رسد اما کل بودجه عمرانی سال ۹۵ مبلغ ۳۷ هزار میلیارد تومان به صورت مصوب بوده ولی در عمل ۱۳ هزار میلیارد تومان هزینه شده است آیا شما با این تفکر می‌خواهید مشکل بیکاری را حل کنید؟

زیباکلام با بیان اینکه کل بودجه سازمان محیط زیست کشور در سال ۹۵، ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است گفت: هوا را کسانی خراب کردند که ۴۳ هزار میلیارد تومان یارانه را به مردم دادند.

وی ضمن انتقاد از عدم وجود تحزب و احزاب گوناگون در کشور گفت: در کشوری که تحزب وجود ندارد و حکومت اجازه رشد احزاب را نمی‌دهد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به رویکرد اقتصادی دولت یازدهم و رانت اطلاعاتی برخی دولتی‌ها اظهار داشت: این آقایان چون رسانه، رادیو و تلویزیون را در در دست گرفته‌اند، کل سال هرچه می خواهند می‌گویند و ادعا می‌کنند زیباکلام چاکر رضا شاه است و دلش برای کشور نمی‌سوزد و سعی دارند مشکلات اقتصادی کشور را به واردات دختر وزیر نسبت دهند، کاش مشکلات اقتصادی کشور همین‌ها بود در حالی که بعد از ۴۰ سال از در و دیوار کشور مفاسد اقتصادی می‌ریزد.

زیباکلام  افزود: این نظام هم سادیسم ندارد که بخواهند مفاسد اقتصادی زیاد شود اما نمی‌خواهند مسائل را عمقی بررسی کنند و به همین دلیل به رئیس جمهور و دختر وزیر و معاون اول نقد می‌کنند. اقتصاد ما دولتی شده است، عامل مفاسد اقتصادی نه روحانی و احمدی‌نژاد است و نه دختر وزیر و پسر قالیباف بلکه اقتصاد دولتی است.

وی افزود: تنها کسی که خواسته این اقتصاد ناکارآمد را از بین ببرد و به آن کلنگ زده است مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بوده که انشالله نور به قبرش ببارد، تمام کشورهایی که اقتصادشان موفق شد کشورهایی بودند که در اقتصاد دولتی را گِل گرفتند، در حالی که اینجا بخش خصوصی بازهم باید تحت نظارت حکومت باشد، هیچ اقتصاد دولتی موفقی سراغ نداریم، آیا اقتصاد زیمباوه، سوریه، کره شمالی خوب بوده است؟

این فعال اصلاح طلب تصریح کرد: اصلاً همه دولت یازدهم فاسد و دزد چرا ما نمی توانیم صادرات داشته باشیم؟ چون تولید در ایران گران است و بازارهای خود را در عراق و افغانستان از دست داده ایم و از هند واردات دارند که ارزان‌تر از ایران است.

زیباکلام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در مناظره آینده دولت لیست اموال خود را اعلام می‌کند، گفت: همه تلاش من این بود که بگویم اقتصاد جمهوری اسلامی مشکلات اساسی و بنیادی دارد و در همه دولت‌ها وجود داشته است، نیاییم آدم ها را زیر سوال ببریم، ساختار اقتصادی جمهوری اسلامی کج است اما آقای جبراییلی می‌گوید این وضعیت ناشی از حضور لیبرالیسم است.

وی با اشاره به جهش اقتصادی کشورهایی مانند برزیل، هند‌،‌ مالزی ظرف ۳ دهه گذشته تصریح کرد: سوال اساسی این است که این کشورها از کدام مسیر رفته‌اند که امروز به کشورهای موفق تبدیل شده‌اند. آنها اقتصاد دولتی خود را با کلنگ خراب کرده‌اند اما اینجا نفس کشیدن اقتصادی ما هم باید با نظر حکومت باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ضمن انتقاد از نرخ بالای بهره در کشور گفت: چه کار اقتصادی می‌توان در جمهوری اسلامی شکل داد که مالیات و هزینه تولید و بهره بانکی را پرداخت و برای خود هم سودی داشته باشد؟ این مسئله جز با دزدی محقق نمی‌شود چرا که نرخ بهره در جمهوری اسلامی بالای ۲۰ درصد است.

زیباکلام گفت: امنیت اقتصادی بسیار مهم است، بنده سال ۱۳۹۲ که نصف برای دولت روحانی و نصف برای احمدی‌نژاد است را مثال می‌زنم، تحریم ها باعث شد شرکت های بزرگ غربی نتوانند در پارس جنوبی حفاری کنند و ما هم این تکنولوژی گران و پیچیده را نداشتیم و نتوانستیم بهره برداری کنیم و در چنین وضعیتی قطر تمام این منابع را بلعید. آیا بگوییم مرگ بر آمریکا که قطر همه این منابع را بلعید؟

این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه هرکس رئیس جمهور باشد بازهم ۹۰ درصد مشکلات اقتصادی ما سرجای خود خواهد بود، افزود: به جای تخریب افراد درباره مسائل اساسی کشورمان صحبت کنیم و مسائل را باید ریشه ای حل کنیم اما به سر زلف روحانی گیر می‌دهند.

وی درباره ارائه پرونده مالی نامزدها در مناظره سوم و موافقت یا مخالفت درباره مناظره با دولت قبل اظهار داشت: پوپولیسم یعنی اینکه شما احمدی‌نژاد را معجزه هزاره سوم و حلول شهید رجایی بدانید اما او را ردصلاحیت کنید آن هم بدون اینکه دلیلش را بگویید. من لیبرال هستم اما افتخارم این است.

زیباکلام افزود: اصولگرا من بودم که از حق مدنی احمدی‌نژاد برای حضور در انتخابات دفاع کردم اما حالا می‌گویند روحانی با احمدی‌نژاد مناظره کند اگر دولت احمدی‌نژاد خوب عمل کرده بود چرا او را رد صلاحیت کردید؟

این فعال اصلاح‌طلب درباره اعلام لیست اموال توسط کاندیداهای ریاست جمهوری گفت: حالا که قالیباف و رئیسی نتوانسته‌اند دولت را درست و حسابی نقد کنند، دوباره احمدی نژاد را مطرح می‌کنند و مشخص است که روحانی با احمدی‌نژاد مناظره نخواهد کرد، از سوی دیگر هم همه داوطلبان انتخابات باید لیست اموال خود را ارائه کنند.

زیباکلام درباره امنیتی بودن اکثر وزرای این دولت تصریح کرد: وزرای این دولت اطلاعاتی نیستند بلکه سربازان گمنام امام زمان (عج) هستند.

لینک کوتاه : https://gorush.ir/?p=11776

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهند شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان های تورکی یا فارسی یا غیر مرتبط باشند منتشر نخواهند شد.